Överklockning
Överklockning
Överklockning är en viktig faktor om du vill få ut lite mer ur din investering och pressa ut ytterligare lite mer prestanda per krona. Vi gör ett grundläggande överklockningstest där vi ökar frekvenserna på minne och grafikkrets så långt som vi kan, och säkerställa att det är stabilt i ett prestandatest. Vi överklockar med MSI Afterburner och stabilitets- och skalningstestar med Middle-Eart: Shadow of Mordor.
Överklockning med Pascal
Nvidia har med den nya generationen grafikkretsar valt att uppdatera hur grafikkortet beter sig i olika lägen. Till att börja med har man tillfört flera restriktioner i BIOS för att kontrollera spänningen i förhållande till värmeutveckling och klockfrekvensen vid en given tidpunkt. Många partnertillverkare klagar över att Nvidia har låst delar av inställningarna för Pascalkretsarna och det är mycket som pekar på att så är fallet. Det finns begränsningar på nästan allt, och det styrs centralt av en belastningshanterare. Kortfattat innebär det att det nu finns fler parametrar att ta hänsyn till och mycket av det går inte att styra manuellt.
GPU Boost 3
Med Pascal kommer tredje generationen av variabla klockfrekvenser, tekniken heter GPU Boost och är nu på sin tredje version. Om vi sammanfattar det kort innebär det att klockfrekvenserna för grafikkretsen vid vila och under belastning växlar upp och ned inom ett intervall för att minimera strömförbrukningen och hålla grafikkretsen inom given värmegränsen. När grafikkortet inte används och belastningen är minimal sjunker klockfrekvensen, och vice versa under belastning. Mjukvaran läser av alla sensorer så som spänning, värme och strömförbrukning, och avgör om det finns mer utrymme för högre klockfrekvenser.
Likt GPU Boost 3, tekniken som dynamiskt justerar klockfrekvensen av grafikkretsen, kan man nu också överklocka grafikkortet vid specifika spänningsvärden. I teorin innebär det att man vid olika nivåer av spänning kan bestämma hur högt frekvensen maximalt ska gå för att maximera överklockningen. Med bland annat Afterburner kan man i en “spänning och frekvens”-tabell justera klockfrekvensen i en bestämd spänning. Det är lite som en fläktkurva och teoretiskt låter det logiskt men i praktiken fungerar det inte så bra eftersom mjukvaran inte är så stabil och det är svårare att hantera än det traditionella sättet med statiska värden.
Överklockningsverktyg
Alla tester vi utför sker på samma sätt för alla grafikkort, inga undantag. När det kommer till överklockning gäller samma sak. Med den nya generationen grafikkort har mjukvaruutvecklarna haft fullt upp med att uppdatera programmen så dessa fungerar med de nya grafikkorten. Vi använder som tidigare MSI Afterburner för att överklocka våra grafikkort men med Pascal har vi valt att även kika på liknande program från Asus och EVGA, och i vissa fall har vi varit tvungna att använda specifik mjukvara från partnertillverkarna för att få grafikkorten i rätt standardläge.
MSI Afterburner version 4.3.0 Beta 4 är den senaste versionen som finns ute och det vi använder vid tillfället för att överklocka grafikkorten. Med Pascal har man valt att ändra lite i Afterburner. Core Voltage har nu blivit ett procentuellt värde, det var ett bestämt värde tidigare, och är i direkt förhållande till temperaturen av grafikkretsen. Man kan överklocka på tre olika sätt, manuellt läge, enkelt läge och linjärt läge.
För att säkerställa klockfrekvenserna använde vi tidigare GPU-Z men tyvärr har utvecklarna inte hunnit släppa en uppdaterad version. GPU-Z fungerar fortfarande men frekvenserna uppdateras inte automatiskt och de kan således inte verifieras. Vi använder oss därför av det inbyggda logg-verktyget i Afterburner för att följa varje frekvens under ett test.
Asus GTX 1080 ROG Strix
ROG Strix kommer med höga klockfrekvenser från fabrik och testexemplaret vi har fått kommer med BIOS som är inställd på det överklockade läget OC Mode. Tyvärr har vi inte fått en annan BIOS utan vi får justera till Gaming Mode i Asus egna mjukvara GPU Tweak 2. I GT2 märker vi att basfrekvensen inte går att justera utan det är bara Boostfrekvensen som ändras. GPU-Z och Afterburner rapporterar båda två att basfrekvensen oavsett läge är kvar på 1 784 megahertz, frekvensen för OC Mode.
ROG Strix kommer med 8 faser strömförsörjning, plus 2 för minnesmodulerna och strömförsörjningen sker med en 8-pin, och en 6-pin kontakt. Det här kortet är gjort för höga klockfrekvenser så vi börjar med att pressa det ordentligt. Efter några timmars överklockning landar vi på en basfrekvens på plus 40 megahertz, och minnesfrekvens på plus 575 megahertz. Det blir 1 824 megahertz basfrekvens, och 11 158 megahertz. Eftersom GPU-Z inte riktigt fungerar har vi inget bestämt värde på Boostfrekvensen men vi ser i våra loggar att Boostfrekvensen uppgår till 2 088 megahertz under belastning.
Asus Geforce GTX 1080 ROG Strix | |||
Fabriksvärde | Värde efter överklockning | Procentuell ökning (boost/effektivt) | |
Grafikkrets | Bas: 1 759 MHz Boost: 1 898 MHz |
Bas: 1 799 MHz Boost: 1 938 MHz (Max uppmätt boost: 2 088 MHz) |
2% |
Minne | 2 500 MHz (10 000 MHz effektivt) |
2 787,5 MHz (10 150 MHz effektivt) |
11,5% |
Prestanda Middle-Earth: Shadow of Mordor (4K) |
68,97 fps | 73,35 fps | 6,4% |
Asus GTX 1080 ROG Strix är inte det första GTX 1080-kortet vi testar, men det är först ut i en fullskalig test. Av allt att döma så har Nvidias nya begränsningar stor påverkan på hur mycket den nya grafikkretsen kan överklockas. Alla GTX 1080 kort vi har testat hittills når över 2 000 megahertz i Boostfrekvens och alla grafikkort har nått nästan samma basfrekvens på ungefär 1 800 megahertz vid överklockning. Vidare så är den nya överklockningsmetoden inte riktigt värt huvudvärken då det gamla sättet att överklocka på ger exakt samma resultat.
De nya begränsningarna från Nvidia håller samtliga GTX 1080 under hård kontroll och så snabbt spänningen eller temperaturen når sin gräns börjar kretsen att klocka ner automatiskt. Det betyder dock inte att GTX 1080 inte går att överklocka, tvärtom, det är möjligt att överklocka samtliga kort och tjäna några extra gratis bilder per sekund, men hittills är det inget kort som direkt överraskar. Prestandan hos GTX 1080 med basfrekvenser är omatchad som det är och vi ser bara överklockning som ett roligt sidoäventyr vid det här laget.
I praktiken innebär de högre klockfrekvenserna några enstaka fler bilder per sekund, vilket vi ser i tabellen ovan.
Boostmönster
Vi använder oss utav MSI Afterburner för att ta en närmare titt på hur Boost frekvensen ser ut under ett prestandatest för att hitta det faktiska toppvärdet för grafikkretsen. Det är det enda sättet vid skrivande stund att läsa av Boost frekvensen värden på.
Tittar vi på loggen ser vi att Strix-kortet under belastning når en Boost frekvens på 2 076 megahertz, vilket är en bit över fabriksvärdena. Vi noterar även att kortet i vissa stunder sticker upp till 2 088 megahertz men det är enbart i vissa stunder och inte lika konsekvent som det lite lägre värdet.
Grymt test som vanligt! Hade det funnits oändligt med riksdaler på kontot hade detta varit ett givet köp men nu är det tyvärr inte fallet. Får istället hoppas på att de klämmer dit samma kylare på RX480 och att priset hamnar söder om 3000kr. Vill de spara in på något för att göra det mer budgetvänligt så kan ju diskobelysningen kanske skippas? 🙂
Kan ni ge en rimlig förklaring till att GTX 980 får 20% sämre resultat än GTX 970 i Witcher 3 1920*1080 i era tester? (Samma generation till skillnad mot Titan som får ännu sämre resultat).
On topic så hoppas jag RX 480 träffar rätt pris/prestandamässigt jämfört med GTX 1070. Kör fortfarande 1080-skärm 60hz (ingen VR/3d) så har ingen anledning att titta högre upp.
Tjena laudanum! Det är en enkel förklaring, något har blivit fel i diagrammen för GTX 980 i The Witcher 3. Vi har plockat ned dessa resultat tills vi analyserat vad som gått fel, troligtvis något i inläsningen av resultat i våra diagram. Ursäkta förvirringen! 🙂
I fps-testet för Witcher 3 så undrar jag hur ett 970 kan få högre värde än ett 980 i 1440p. Förväxlat dom båda?
Hoppas ni har använt de “vanliga” klocksen på grafikkorten i era test och inte de missvisande “dopade”, som resultaten som blir med OC profilen satt till “default” på MSI och ASUS grafikkort…
Länkar: http://videocardz.com/61121/asus-and-msi-accused-of-sending-modified-cards-to-the-press
https://www.techpowerup.com/223440/msi-and-asus-send-vga-review-samples-with-higher-clocks-than-retail-cards
http://www.eteknix.com/msi-asus-use-oc-bios-default-reviewers/
Blir till o köra om hela testet annars, OM ni nu vill vara seriösa med era tester. 😉
Det som du länkar är att tillverkare skickar kort till recensenter som är högre klockade än vad som faktiskt säljs i butikerna, detta i sig har inget med OC kort att göra utan det är rövare som tillverkare tar ibland (eller om det är misstag från tillverkarna vad vet jag.)
Men självklart måste NH testa korten med de klockfrekvenser som de kommer säljas i butik med och ingenting annat. Dock ska de inte testas med bas-frekvensen heller, det är ju trots att fabriksöverklockade kort.
Vi har testat med Gaming mode aktiverat, det vill säga utan de “dopade” frekvenserna – det skulle vi kanske tydliggjort lite mer i artikeln. Helst hade vi velat flasha kortet med ett korrekt konsument-BIOS (vilket vi gjort med ett par tidigare kort), men då vi inte fick något nytt BIOS av Asus så bytte vi profil manuellt i AI Tweaker 🙂
Artiklarna som länkas handlar just om BIOS som har tillgång till högre frekvenser än vad butiksversioner egentligen hade vilket jag tycker riktigt dåligt gjort av tillverkarna. Men så länge ni backar till de frekvenser som kommer vara tillgängliga för butiksversionen så kommer recensionen vara tillförlitlig. Måste bara tillägga att detta kort dock aldrig kommer vara något för mig då jag aldrig kommer vara någon som betalar extra för att få LED någonting jag stoppar i min burk. Eftersom jag redan sitter på 4K skärm så är det dock intressant att se 1080 regressioner då jag med största sannolikhet kommer köpa… Läs hela »
Bra test som vanligt av NH
Här står det lite om begränsningar vid OC av GTX 1080..
https://xdevs.com/guide/pascal_oc/
Förvånade att ni inte testa med senaste spel som kräver lite mer kanske..som Hitman på DX12 eller Ashes of Singuality. MEN jag har dem… vill gärna testa kortet i mitt ny Skylake bygge!!
Bra test,,, önskar senare spel som kanske kräver mer som Hitman Dx12 eller Ashes of Singularity DX12… MEN både har jag på min snygg Skylake build. Bara skicka kortet hit…
Tjena Darrenj! Vi kikar för närvarande på olika DX12-tester, problemet är att dagens verktyg som fraps inte fungerar i DX12 så det krävs att spelen själva har egna integrerade benchmarks eller så får man jobba med extremt meckiga script själv.
Kortfattat, det är inte så lätt att köra DX12-tester som vi hade önskat. Samt att det fortfarande är förhållandevis få spel som stödjer det. Men med det sagt, det kommer! 🙂
Men både spel har inbyggt benches för DX12. Jag har kört dem i alla fall.
Förlåt dubble post förresten
https://youtu.be/iCzYD8nqva8
Helt annan sak. För ett tag sedan (för länge sedan) anmälde jag intresse för att göra recensioner på engelska..Men nu är det utebliven antar jag.
Jag hålla på med en hel del saker just nu
http://imgur.com/a/yGUnz
http://imgur.com/a/UmwCW
Hej!
Det verkar ha smugit sig in ett litet fel, i tabellen på sid 2.
“Anslutningar 3x DP 1.4, 1x HDMI 2.0b,1x DL-DVI ”
ASUS-kortet har ju 2 DP + 2 HDMI.
Kommer ni ändra betyget nu när Asus har höjt priset på grafikkortet till 7995 kr?
Bra prestanda med detta kort, jag har två stycken själv. Mitt enda negativa är att båda dessa har Coilwhine 🙂 Undrar om asus hade QC problem under första-andra batchen. Dom är kontaktade och jag hoppas att det går å lösa.