Asus Geforce GTX 1080 Strix
Asus Geforce GTX 1080 ROG Strix
ASUS GTX 1080 ROG Strix | Nvidia GTX 1080 Founder's Edition | |
---|---|---|
Arkitketur | Pascal | Pascal |
GPU | GP104 | GP104 |
Tillverkningsteknik | 16nm FinFET | 16nm FinFET |
Cuda-kärnor | 2 560 st | 2 560 st |
Basfrekvens | 1 759 MHz (Gaming) 1 784 MHz (OC) | 1 607 MHz |
Boostfrekvens | 1 898 MHz (Gaming) 1 936 MHz (OC) | 1 733 MHz |
Minne | 8 GB GDDR5X | 8 GB GDDR5X |
Minnesfrekvens | 10 000 MHz | 10 000 MHz |
Minnesbuss | 256-bit | 256-bit |
Minnesbandbredd | 320 GB/s | 320 GB/s |
TDP | 180 W | 180W |
Strömkontakt | 8-pin, 6-pin | 8-pin |
Faser | 8 + 2 | 5 + 1 |
Anslutningar | 3x DP 1.4, 1x HDMI 2.0b,1x DL-DVI | 3x DP 1.4, 1x HDMI 2.0b,1x DL-DVI |
Garanti | 3 år | 3 år |
Mått | Bredd: 40 mm Höjd: 134 mm Längd: 298 mm | Bredd: 40 mm Höjd: 111 mm Längd: 269 mm |
Slots | 2 | 2 |
Pris | Product price | Product price |
Klockfrekvenser
Asus satsar på rejält uppskruvade klockfrekvenser för deras första Pascal-grafikkort där vi likt vissa konkurrenter hittar två olika lägen för klockfrekvenserna. Standardläget, som grafikkortet befinner sig i vid köptillfället, heter Gaming Mode och har klockfrekvensen 1 759 megahertz, med en Boostfrekvens på 1 898 megahertz. OC Mode-läget bjuder på ännu högre klockfrekvenser med 1 784 megahertz basfrekvens och 1 936 i Boostfrekvens.
De olika lägena kan enkelt ändras i senaste versionen av Asus Gpu Tweak 2, som finns att ladda ner på företagets hemsida.
Tillbehör i lådan
I lådan hittar vi en installationsguide, en cd-skiva med drivrutiner och diverse program från Asus, samt två buntband. Tillbehören kan skilja från våra testexemplar till det som faktiskt säljs i butik.
Kylarlösning och kretskort
ROG Strix är ett relativt stort grafikkort som mäter in på 298 millimeter i längden, 134 millimeter i höjd och 40 millimeter i bredd och tar upp totalt två PCI-e platser. ROG Strix ser stilren ut i helsvart och känns gedigen i handen men det är tråkigt att man inte satsar på mer metall, istället för man nöja sig med mycket plast i fronten.
Kylarlösningen är nygamla DirectCU III, som också var monterad på GTX 980 Ti från Asus. Kylarlösningen DC3 står för direkt kontakt och innebär att samtliga värmeledningsrör har direkt kontakt med blocken för grafikkretsen. Ovanpå kylarflänsen med värmeledningsrören hittar vi tre fläktar som flyttar bort värmen från flänsarna. Fläktarna är av den patenterade Triple Wing-Blade-designen som Asus har använt sedan ett par generationer tillbaka.
På baksidan hittar vi en svart bakplatta med Asus nya Aura RGB LED ljus som också finns på framsidan av grafikkortet. Samtliga Aura RGB LED ljus kan kontrolleras med Asus egna mjukvara. LED-ljus är ett trevligt tillskott till det annars svarta kortet men det kan också stängas av helt om så önskas.
Tittar vi på kretskortet ser vi ett egenutvecklat kort som har tillverkats med Asus nya helt automatiserade teknik. Den nya automatiserade tillverkningstekniken menar Asus bidrar till bättre prestanda och livslängd för komponenterna. Kretskortet är i svart och följer samma svarta färgschema som resten av grafikkortet. Tittar vi lite närmare på kortet hittar vi Asus Super Alloy Power II-komponenter som enligt Asus är mer effektiva och stabila än vanliga strömregulatorer. Asus har även förstärkt strömförsörjningen till 8 + 2 faser över en 8-pin och en extra 6-pin kontakt.
Två intressanta egenskaper som får det här kortet att sticka ut ur mängden är de dubbla 4-pin fläktkontakter på baksidan av grafikkortet, och de dubbla HDMI 2.0b utgångarna. Asus Fanconnect heter de två nya 4-pin fläktkontakterna som sitter under strömkontakter baktill på kortet. De är båda två kopplade till samma enhet som styr kylarlösning och styrs helt enkelt av grafikkortets temperatur, istället för av moderkortet eller processorn. Asus har också valt att ersätta den tredje DisplayPort-kontakten med en extra HDMI kontakt istället och man kallar det för VR-vänliga HDMI kontakter. Eftersom VR-produkter i regel använder HDMI-kontakter satsar man på en extra HDMI kontakt helt enkelt, för att göra minst en kontakt ledig för en bildskärm.
Bildutgångarna följer inte riktigt Nvidias standard för referenskortet GTX 1080. Det är två DisplayPort utgångar, 1.2-certifierade och 1,3/1.4-färdiga, två HDMI 2.0b-utgångar samt en Dual Link DVI-D-utgång.
Grymt test som vanligt! Hade det funnits oändligt med riksdaler på kontot hade detta varit ett givet köp men nu är det tyvärr inte fallet. Får istället hoppas på att de klämmer dit samma kylare på RX480 och att priset hamnar söder om 3000kr. Vill de spara in på något för att göra det mer budgetvänligt så kan ju diskobelysningen kanske skippas? 🙂
Kan ni ge en rimlig förklaring till att GTX 980 får 20% sämre resultat än GTX 970 i Witcher 3 1920*1080 i era tester? (Samma generation till skillnad mot Titan som får ännu sämre resultat).
On topic så hoppas jag RX 480 träffar rätt pris/prestandamässigt jämfört med GTX 1070. Kör fortfarande 1080-skärm 60hz (ingen VR/3d) så har ingen anledning att titta högre upp.
Tjena laudanum! Det är en enkel förklaring, något har blivit fel i diagrammen för GTX 980 i The Witcher 3. Vi har plockat ned dessa resultat tills vi analyserat vad som gått fel, troligtvis något i inläsningen av resultat i våra diagram. Ursäkta förvirringen! 🙂
I fps-testet för Witcher 3 så undrar jag hur ett 970 kan få högre värde än ett 980 i 1440p. Förväxlat dom båda?
Hoppas ni har använt de “vanliga” klocksen på grafikkorten i era test och inte de missvisande “dopade”, som resultaten som blir med OC profilen satt till “default” på MSI och ASUS grafikkort…
Länkar: http://videocardz.com/61121/asus-and-msi-accused-of-sending-modified-cards-to-the-press
https://www.techpowerup.com/223440/msi-and-asus-send-vga-review-samples-with-higher-clocks-than-retail-cards
http://www.eteknix.com/msi-asus-use-oc-bios-default-reviewers/
Blir till o köra om hela testet annars, OM ni nu vill vara seriösa med era tester. 😉
Det som du länkar är att tillverkare skickar kort till recensenter som är högre klockade än vad som faktiskt säljs i butikerna, detta i sig har inget med OC kort att göra utan det är rövare som tillverkare tar ibland (eller om det är misstag från tillverkarna vad vet jag.)
Men självklart måste NH testa korten med de klockfrekvenser som de kommer säljas i butik med och ingenting annat. Dock ska de inte testas med bas-frekvensen heller, det är ju trots att fabriksöverklockade kort.
Vi har testat med Gaming mode aktiverat, det vill säga utan de “dopade” frekvenserna – det skulle vi kanske tydliggjort lite mer i artikeln. Helst hade vi velat flasha kortet med ett korrekt konsument-BIOS (vilket vi gjort med ett par tidigare kort), men då vi inte fick något nytt BIOS av Asus så bytte vi profil manuellt i AI Tweaker 🙂
Artiklarna som länkas handlar just om BIOS som har tillgång till högre frekvenser än vad butiksversioner egentligen hade vilket jag tycker riktigt dåligt gjort av tillverkarna. Men så länge ni backar till de frekvenser som kommer vara tillgängliga för butiksversionen så kommer recensionen vara tillförlitlig. Måste bara tillägga att detta kort dock aldrig kommer vara något för mig då jag aldrig kommer vara någon som betalar extra för att få LED någonting jag stoppar i min burk. Eftersom jag redan sitter på 4K skärm så är det dock intressant att se 1080 regressioner då jag med största sannolikhet kommer köpa… Läs hela »
Bra test som vanligt av NH
Här står det lite om begränsningar vid OC av GTX 1080..
https://xdevs.com/guide/pascal_oc/
Förvånade att ni inte testa med senaste spel som kräver lite mer kanske..som Hitman på DX12 eller Ashes of Singuality. MEN jag har dem… vill gärna testa kortet i mitt ny Skylake bygge!!
Bra test,,, önskar senare spel som kanske kräver mer som Hitman Dx12 eller Ashes of Singularity DX12… MEN både har jag på min snygg Skylake build. Bara skicka kortet hit…
Tjena Darrenj! Vi kikar för närvarande på olika DX12-tester, problemet är att dagens verktyg som fraps inte fungerar i DX12 så det krävs att spelen själva har egna integrerade benchmarks eller så får man jobba med extremt meckiga script själv.
Kortfattat, det är inte så lätt att köra DX12-tester som vi hade önskat. Samt att det fortfarande är förhållandevis få spel som stödjer det. Men med det sagt, det kommer! 🙂
Men både spel har inbyggt benches för DX12. Jag har kört dem i alla fall.
Förlåt dubble post förresten
https://youtu.be/iCzYD8nqva8
Helt annan sak. För ett tag sedan (för länge sedan) anmälde jag intresse för att göra recensioner på engelska..Men nu är det utebliven antar jag.
Jag hålla på med en hel del saker just nu
http://imgur.com/a/yGUnz
http://imgur.com/a/UmwCW
Hej!
Det verkar ha smugit sig in ett litet fel, i tabellen på sid 2.
“Anslutningar 3x DP 1.4, 1x HDMI 2.0b,1x DL-DVI ”
ASUS-kortet har ju 2 DP + 2 HDMI.
Kommer ni ändra betyget nu när Asus har höjt priset på grafikkortet till 7995 kr?
Bra prestanda med detta kort, jag har två stycken själv. Mitt enda negativa är att båda dessa har Coilwhine 🙂 Undrar om asus hade QC problem under första-andra batchen. Dom är kontaktade och jag hoppas att det går å lösa.