Testsystem och metod
För våra grafiktester använder vi två moderna och identiska testsystem baserade på Intels Haswell-E-plattform. Hjärtat i systemen är flaggskeppsprocessorn Intel Core i7-5960X med totalt åtta kärnor och 16 trådar, och en maximal klockfrekvens på 3,5 gigahertz under boost. Processorn kompletteras med en DDR4-minnesmodul per kanal, för totalt 16 gigabyte som körs i 2 400 megahertz och timinginställningarna 14-16-16-31. Med våra nya testsystem tar vi även steget över till Windows 10 för att vara garderade inför ett antal års kommande speltester.
Testsystem | |
Processor | Intel Core i7-5960X Alla kärnor låsta till 3,5 GHz |
Moderkort | MSI X99 SLI Plus UEFI version 1.8 |
Minne | 4 x 4 GB Corsair Vengeance LPX (CMK16GX4M4A2400C14) 2400 MHz CL14, 1,2 V |
Grafikkort | AMD Radeon Fury X Nvidia Geforce GTX 980 Ti Nvidia Geforce GTX Titan X Asus GTX 980 Ti ROG Matrix Platinum MSI GTX 980 Ti Lightning |
Drivrutiner | AMD Radeon Software Crimson Edition 15.11.1 (Windows 10 64-bit) Nvidia GeForce Game Ready Driver 368.25 (Windows 10 64-bit) |
Lagring | Crucial M550 512GB |
Nätaggregat | Corsair HX1000i |
Kylare | Noctua NH-C14 |
Skärm | Acer XB280HK 3 840 x 2 160 |
Chassi | Cooler Master Lab |
Operativsystem | Windows 10 64-bit |
Tre standardupplösningar
Vi använder oss av Ultra HD-skärmar från Acer med en maximal upplösning på 3 840 x 2 160 pixel och en uppdateringsfrekvens på 60 hertz. Det låter oss köra de tre vanligaste standardupplösningarna idag:
- 3 840 x 2 160 (Ultra HD)
- 2 560 x 1 440 (Quad HD)
- 1 920 x 1 080 (Full HD)
Speltester
Vi prestandatestar grafikkorten med en rad olika speltitlar med olika genrer och belastningsnivåer. I samtliga fall använder vi Fraps för att mäta den genomsnittliga bildfrekvensen genom hela testet samt det lägsta uppmätta värdet. Skillnaden mellan det lägsta värdet och genomsnittsvärdet blir i sin tur ett mått på hur stabil bildfrekvensen är för respektive kort i respektive spel; ju högre värden, och ju mindre avståndet är mellan dem, desto bättre.
Strömförbrukning och energieffektivitet
Vi mäter flera olika aspekter hos våra testsystem för att få en bild av grafikkortens effektförbrukning och energieffektivitet. Vi belastar systemet med Middle-Earth: Shadow of Mordor i våra tre standardupplösningar, samtidigt som vi loggar effektförbrukningen under hela testförloppet med hjälp av digitala effektmätare från Watts Up. På så sätt kan vi se förbrukningen för hela testet, sekund för sekund.
Därifrån hämtar vi sedan tre olika värden. Först mäter den maximala effektförbrukningen som noteras under hela testet för att få en bild av hur mycket hela systemet som mest drar från vägguttaget under tunga spelbelastningar, vilket bland annat är en bra siffra att ha i åtanke när du ska matcha med ett rätt nätaggregat. Därefter räknar vi ut genomsnittet under hela testet, vilket är bra att ha i åtanke exempelvis om du vill hålla koll på hur stor inverkan blir på elräkningen.
Till sist räknar vi ut hur mycket prestanda du faktiskt får ut ur en enhet energi med kortet installerat. Vi gör detta genom att räkna ut den totala mängden energi som har förbrukats under hela testet, mätt i joule, och sedan dividera det med den totala mängden bildrutor som har renderats. På så sätt får vi ut ett värde för energieffektivtet, mätt i joule per bildruta – ju lägre det värdet är, desto bättre presterar kortet i förhållande till sin energiförbrukning.
Ljudnivå och temperatur
Vi mäter ljudnivån hos grafikkorten efter att de monterats i ett chassi med stängd sida, och hela systemet belastas med upprepade rundor Battlefield 3. Därefter mäter vi ljudnivån på 40 centimeters avstånd med en decibelmätare. Under samma test mäter vi även den maximala temperaturen som kretsen når under belastningen. Testet sker i ett ekodämpat rum så att så mycket som möjligt av den uppmätta ljudnivån ska komma från själva systemet och inte reflekterat ljud från väggarna.
Grymt test som vanligt! Hade det funnits oändligt med riksdaler på kontot hade detta varit ett givet köp men nu är det tyvärr inte fallet. Får istället hoppas på att de klämmer dit samma kylare på RX480 och att priset hamnar söder om 3000kr. Vill de spara in på något för att göra det mer budgetvänligt så kan ju diskobelysningen kanske skippas? 🙂
Kan ni ge en rimlig förklaring till att GTX 980 får 20% sämre resultat än GTX 970 i Witcher 3 1920*1080 i era tester? (Samma generation till skillnad mot Titan som får ännu sämre resultat).
On topic så hoppas jag RX 480 träffar rätt pris/prestandamässigt jämfört med GTX 1070. Kör fortfarande 1080-skärm 60hz (ingen VR/3d) så har ingen anledning att titta högre upp.
Tjena laudanum! Det är en enkel förklaring, något har blivit fel i diagrammen för GTX 980 i The Witcher 3. Vi har plockat ned dessa resultat tills vi analyserat vad som gått fel, troligtvis något i inläsningen av resultat i våra diagram. Ursäkta förvirringen! 🙂
I fps-testet för Witcher 3 så undrar jag hur ett 970 kan få högre värde än ett 980 i 1440p. Förväxlat dom båda?
Hoppas ni har använt de “vanliga” klocksen på grafikkorten i era test och inte de missvisande “dopade”, som resultaten som blir med OC profilen satt till “default” på MSI och ASUS grafikkort…
Länkar: http://videocardz.com/61121/asus-and-msi-accused-of-sending-modified-cards-to-the-press
https://www.techpowerup.com/223440/msi-and-asus-send-vga-review-samples-with-higher-clocks-than-retail-cards
http://www.eteknix.com/msi-asus-use-oc-bios-default-reviewers/
Blir till o köra om hela testet annars, OM ni nu vill vara seriösa med era tester. 😉
Det som du länkar är att tillverkare skickar kort till recensenter som är högre klockade än vad som faktiskt säljs i butikerna, detta i sig har inget med OC kort att göra utan det är rövare som tillverkare tar ibland (eller om det är misstag från tillverkarna vad vet jag.)
Men självklart måste NH testa korten med de klockfrekvenser som de kommer säljas i butik med och ingenting annat. Dock ska de inte testas med bas-frekvensen heller, det är ju trots att fabriksöverklockade kort.
Vi har testat med Gaming mode aktiverat, det vill säga utan de “dopade” frekvenserna – det skulle vi kanske tydliggjort lite mer i artikeln. Helst hade vi velat flasha kortet med ett korrekt konsument-BIOS (vilket vi gjort med ett par tidigare kort), men då vi inte fick något nytt BIOS av Asus så bytte vi profil manuellt i AI Tweaker 🙂
Artiklarna som länkas handlar just om BIOS som har tillgång till högre frekvenser än vad butiksversioner egentligen hade vilket jag tycker riktigt dåligt gjort av tillverkarna. Men så länge ni backar till de frekvenser som kommer vara tillgängliga för butiksversionen så kommer recensionen vara tillförlitlig. Måste bara tillägga att detta kort dock aldrig kommer vara något för mig då jag aldrig kommer vara någon som betalar extra för att få LED någonting jag stoppar i min burk. Eftersom jag redan sitter på 4K skärm så är det dock intressant att se 1080 regressioner då jag med största sannolikhet kommer köpa… Läs hela »
Bra test som vanligt av NH
Här står det lite om begränsningar vid OC av GTX 1080..
https://xdevs.com/guide/pascal_oc/
Förvånade att ni inte testa med senaste spel som kräver lite mer kanske..som Hitman på DX12 eller Ashes of Singuality. MEN jag har dem… vill gärna testa kortet i mitt ny Skylake bygge!!
Bra test,,, önskar senare spel som kanske kräver mer som Hitman Dx12 eller Ashes of Singularity DX12… MEN både har jag på min snygg Skylake build. Bara skicka kortet hit…
Tjena Darrenj! Vi kikar för närvarande på olika DX12-tester, problemet är att dagens verktyg som fraps inte fungerar i DX12 så det krävs att spelen själva har egna integrerade benchmarks eller så får man jobba med extremt meckiga script själv.
Kortfattat, det är inte så lätt att köra DX12-tester som vi hade önskat. Samt att det fortfarande är förhållandevis få spel som stödjer det. Men med det sagt, det kommer! 🙂
Men både spel har inbyggt benches för DX12. Jag har kört dem i alla fall.
Förlåt dubble post förresten
https://youtu.be/iCzYD8nqva8
Helt annan sak. För ett tag sedan (för länge sedan) anmälde jag intresse för att göra recensioner på engelska..Men nu är det utebliven antar jag.
Jag hålla på med en hel del saker just nu
http://imgur.com/a/yGUnz
http://imgur.com/a/UmwCW
Hej!
Det verkar ha smugit sig in ett litet fel, i tabellen på sid 2.
“Anslutningar 3x DP 1.4, 1x HDMI 2.0b,1x DL-DVI ”
ASUS-kortet har ju 2 DP + 2 HDMI.
Kommer ni ändra betyget nu när Asus har höjt priset på grafikkortet till 7995 kr?
Bra prestanda med detta kort, jag har två stycken själv. Mitt enda negativa är att båda dessa har Coilwhine 🙂 Undrar om asus hade QC problem under första-andra batchen. Dom är kontaktade och jag hoppas att det går å lösa.