TEST Nu är det dags för AMD att sluta cirkeln för sin Radeon HD 6000-serie när man sjösätter det första grafikkortet med dubbla grafikkretsar från Northern Islands-arkitekturen. AMD Radeon HD 6990 “Antilles” ser på pappret ut att vara något alldeles extra, dubbla Cayman XT-kretsar och en strömförbrukning på upp till 450 watt indikerar att detta blir något av ruskigaste vi sett på grafikkortsmarknaden.
AMD:s ursprungliga planer satte Radeon HD 6990 är tänkt var tänkt att lanseras redan i december 2010 men kortet sköts på framtiden och när lanseringen nu är här kan vi ganska snabbt konstatera att detta blir en värdig uppföljare på Radeon HD 5970. Med utvecklingsnamnet Hemlock har Radeon HD 5970 hållit prestandakronan på grafikkortsmarknaden i ett fast grepp i över 14 månader och när nu stafettpinnen ska lämnas över har AMD öppnat dammluckorna på vid gavel.
Det finns flera sätt att öka prestandan i ett grafikkort och det vanligaste är att man ökar klockfrekvenser eller bygger en ny kraftfullare grafikkrets från grunden. Men både NVIDIA och speciellt AMD har även satsat på att öka beräkningskraften genom att helt enkelt utöka antalet beräkningsenheter, att helt enkelt använda sig av fler grafikkretsar på samma kort.
AMD har under längre tid haft detta i åtanke under uppbyggnaden av sina grafikkortsarkitekturer där man med en mer effektiv arkitektur gjort det lättare att para två GPU:er på samma kort, vilket man senast alltså gjorde med Radeon HD 5970 och sina Cypress XT-grafikkretsar. När AMD presenterade sin Radeon HD 6900-serie och Cayman-arkitekturen stod det klart att man nu utvecklat en relativt svulstig GPU – med AMD mått mätt – och vi började fråga oss hur detta skulle påverka dubbel-GPU kortet Antilles. Exakt hur mycket kortet påverkats av de mer avancerade Cayman-kretsarna är fortfarande inte helt klart, men från en planerad lansering i december 2010 sitter vi alltså här idag den 8 mars och beskådar AMD:s nya flaggskepp i all sin glans.
Antilles kommer som väntat utrustad med dubbla Cayman GPU-kretsar och som tidiga rykten antydde handlar det också om de fullstora Cayman XT-kretsarna som används i Radeon HD 6970. Det betyder att AMD rent teoretiskt sett fördubblar beräkningskraften i Radeon HD 6990 jämfört med syskonet Radeon HD 6970. Den slutgiltiga prestandan påverkas samtidigt till stor del av klockfrekvenserna på grafikkretsarna men det faktum att AMD valt att trycka in totalt 3 072 streamprocessorer i ett och samma grafikkort är trots allt ganska häpnadsväckande.
Ska vi göra en snabb resumé över Cayman-arkitekturen så skiljer den sig en del från övriga kretsar i Northern Islands familjen. AMD valde med Cayman att effektivisera sin grundarkitektur genom att dra ner något på antalet streamprocessorer och istället dedikera fler transistorer till kretsarnas back-end och satsa på fler SIMD-enheter med färre antal streamprocessorer. Arkitekturen kallas VLIW4 (Very long instruction word) och anspeglar på det faktum att varje streamprocessorenhet innehåller 4 separata streamkärnor, vilket kan jämföras med 5 stycken streamkärnor i den VLIW5-arkitektur som användes i Radeon HD 5000-familjen och även i budget och mellanklasskretsarna i Radeon HD 6000-familjen. På detta sätt menar AMD att man minimerar risken för att streamkärnor blir overksamma och att man ökat prestandan med 10% vid samma kretsyta som tidigare arkitektur.
Två Cayman GPU-kretsar hittar in under kylaren på Radeon HD 6990.
En mer detaljerad genomgång av Cayman-arkitekturen finns att hitta i vår recension av Radeon HD 6900-familjen.
Grafikkretsen Cayman XT byggs av totalt 2 640 miljoner transistorer vilket är betydligt fler än de 2 150 miljoner transistorer som AMD använder i sin Cypress XT GPU som var grundkomponenterna i föregångaren Radeon HD 5970. Redan här kan vi alltså konstatera att AMD pressat in nästan 1 miljard extra transistorer i Radeon HD 6990 jämfört med föregångaren, detta med samma 40-nanometersteknik som tidigare.
Från skalbar arkitektur till kraftfullare lösningar
Detta har troligtvis inte varit alldeles enkelt men bäddar också för att Radeon HD 6990 ska bli något utöver det vanliga och något vi faktiskt skulle gå så långt som att kalla en otypisk AMD-produkt. AMD har under de senaste åren varit finliraren som satsat på effektivare arkitekturer och just använt sig av dubbla GPU-kretsar för att nå den där sista spetsprestandan. Konkurrenten NVIDIA har istället satsat på råstyrka och oftast dedikerat betydligt fler transistorer till sina grafikkretsar för en högre grundprestanda.
Nu börjar vi se ett trendbrott där AMD först utökar antalet transistorer per GPU med runt 23% (Cayman vs. Cypress) samt nu lanserar Antilles med rekordmånga transistorer. Radeon HD 6990 har totalt 5 280 miljoner transistorer vilket är 22,7% fler än i Radeon HD 5970 resp. 176,1% fler än i Radeon HD 4870 X2.
Radeon HD 6990 (Antilles – 2011) |
Radeon HD 5970 (Hemlock – 2009) |
Radeon HD 4870 X2 (R700 – 2008) |
|
Tillverkningsteknik | 40nm | 40nm | 55nm |
Kärnstorlek | 2 x 380 mm2 | 2 x 334 mm2 | 256 mm2 |
Transistorer | 2 x 2 640 miljoner | 2 x 2 150 miljoner | 2 x 956 miljoner |
Beräkningskraft | 5,1 TFLOPS (5,4 vid OC) | 4,64 TFLOPS | 2,4 TFLOPS |
Strömförbrukning | 375 watt (450W vid OC) | 294 watt | 350 watt |
Grafikminne | 4GB GDDR5 | 2GB GDDR5 | 2GB GDDR5 |
Det är ganska uppenbart att AMD börjat bli mer aggressiva med sina grafikkortslösningar och satsa mer på råstyrka än i deras tidigare skalbara grafikkortsarkitekturer.
Vi är vana vid att NVIDIA lanserar kraftfulla grafikkort med hög strömförbrukning och krav på rejäla kylare. Men Radeon HD 6990 höjer ribban till helt nya nivåer och har alltså en maximal strömförbrukning på makalösa 450 watt, en saftig ökning mot den specificerade strömförbrukningen på 294 watt som Radeon HD 5970 skeppades med.
För att AMD skulle kunna lansera ett grafikkort med denna extrema strömförbrukning krävdes en hel del planerande och optimerande av både kretskort och kylare, något vi ska kika närmare på nu.
Det går alltid att göra grafikkort eller datorkomponenter generellt betydligt kraftfullare. Det stora problemet är hur man hanterar den enorma värmeenergi som alstras när klockfrekvenserna och transistorantalen skjuter i taket. AMD har tidigare valt att inte ta den striden på samma sätt som NVIDIA och detta har gjort att man ofta kommit undan med effektivare lösningar både sett till energiförbrukning och tillverkningskostnader.
Med Radeon HD 6990 får vi intrycket av att man helt enkelt tröttnat på att hamna i kölvattnet av NVIDIA när konkurrenten petar upp ribban för strömförbrukningen på sina kort i försök att nå högre prestanda. AMD har givetvis varit medvetna om att NVIDIA arbetat för fullt på sitt GeForce GTX 590-kort med dubbla Fermi-kretsar, ett kort som med över 6 miljarder transistorer har potential att framhäva en rejäl dos beräkningskraft.
För att inte tappa sin prestandakrona som Radeon HD 5970 trots allt fortfarande har i beslag fick AMD ta ett beslut, att helt enkelt släppa på tyglarna för Radeon HD 6990 när det gäller strömförbrukning eller riskera att NVIDIA tar över prestandakronan med ett mer strömslukande men ändå kraftfullare grafikkort. AMD valde det förstnämnda.
Ombonad spänningsdel och specialutvalda GPU-kretsar
Om vi börjar med att gå på djupet och kika närmare på AMD:s kretskortsdesign ser vi att man byggt om en hel del sedan Radeon HD 5970. Den tydligaste visuella skillnaden är att man flyttat pänningsdelen av kortet in mellan de två grafikkretsarna. Den symetriska designen ska ge optimal kontroll på spänningarna till båda kretsarna samt deras tillhörande GDDR5-minneskretsar.
AMD har även valt att satsa på kraftfullare spänningsregulatorer som här gestaltas av en ny generations programmeringsbara Voltera-regulatorer som ska sänka strömförbrukningen och temperaturerna på spänningsdelen.
Sist men inte minst kommer Radeon HD 6990 endast att utrustas med de allra finaste Cayman XT GPU-kretsar AMD kan hitta. Man plockar fram de kretsar med lägst strömläckage och bäst prestanda för att minimera risken att strömförbrukningen blir kortet övermäktigt.
450W-kapabel kylare och fasändrande kylpasta
Det handlar givetvis inte bara om att frambringa de spänningar som krävs för att driva ett grafikkort som Radeon HD 6990. Det krävs även att den värmeenergi som alstras kan hanteras på ett effektivt sätt. AMD har attackerat problemet genom att utveckla en ny optimerad kylare för Radeon HD 6990 som trots liknande dimensioner som på Radeon HD 5970 ska ge 20% bättre luftflöde och överlag effektivare kylning.
Grafikkortskylaren har numera två separata kylblock, en för vardera GPU, som med förångningsteknik ska vara kapabel att hantera belastningar på just 450 watt. Mellan de två kylblocken hittar vi en radialfläkt som ska se till att forsla värmen ut ur chassit genom kortets ventilationshål i expansionspanelen. AMD har även använt sig av en fasändrande kylpasta som ska ge 8% bättre kylprestanda än tidigare lösningar, vilken samtidigt förlorar sin funktion när kylaren demonteras varpå AMD insisterar på att vi låter kylaren vara intakt, inte minst för rättvisa temperatur och överklockningstester.
Dubbla kylflänsar med kopparbas och fasändrande kylpasta
Sist men inte minst har AMD även lagt in lite säkerhetsåtgärder vad gäller strömförbrukningen i sitt nya flaggskepp, AMD PowerTune visar återigen framfötterna.
AMD introducerade sin PowerTune-teknik med Radeon HD 6900-serien i slutet av förra året och även om tekniken hade sina användningsområden redan då kan vi inte låta bli att se Radeon HD 6990 som det första kortet där man verkligen behöver hjälp av PowerTune.
PowerTune kan ses som en försäkring för både konsumenter och för grafikkortstillverkarna själva. Att AMD nu lanserar ett grafikkort som från fabrik är utvecklat för att dra så mycket som 450 watt betyder inte att kortet bara kastas ut på marknaden och att man sedan håller tummarna för att det inte ska uppstå några problem. AMD vill försäkra sig om att den extremt höga strömförbrukningen inte ställer till med onödiga problem som ökade returärende eller liknande.
PowerTune ska hjälp företaget att minimera dessa risker genom att på ett intelligent sätt övervaka grafikkortets strömförbrukning och låta kortet nå full prestanda utan att stabiliteten eller hälsan på kortet äventyras. AMD menar att PowerTune-tekniken är ett intelligent sätt att ta sig över 300 watt strömförbrukning på ett grafikkort.
AMD vill av förklarliga skäl inte att vi ser på deras PowerTune-teknik som en bromskloss för deras grafikkort. Men vill man vara lite fyndig handlar det just om en intelligent bromskloss som är tänkt att användas för att sålla bort orimliga belastningsscenario.
AMD menar att man utan PowerTune skulle behöva sätta långt lägre klockfrekvenser på sitt grafikkort för att inte överstiga den “grundförbrukning” på 375 watt som kortet specificeras till. Anledningen är att man då hade behövt basera sina klockfrekvenser på den tyngsta belastning som man kunde tänka sig att korten skulle råka ut för. En gräns som då hade behövt sättas på en mycket lägre nivå för att exempelvis ge utrymme för extremt belastande applikationer som Furmark och OCCT.
Spel i sin tur skulle aldrig vara i närheten av strömförbrukningen på 375 watt och användare skulle helt enkelt gå miste om en stor portion beräkningskraft när det räknas som mest.
Med PowerTune kan AMD i realtid övervaka grafikkortets strömförbrukning och ändra kretsarnas klockfrekvenser för att hela tiden ligga på gränsen för kortets specifikation. På detta sätt sänks klockfrekvenserna till “säkra” nivåer i OCCT och Furmark, medan de kan gå i full hastighet vid vanlig spelbelastning.
Precis som i Radeon HD 6970 och HD 6950 kan användare själva öka eller sänka känsligheten i PowerTune-tekniken för att höja den teoretiska prestandan eller sänka den maximala strömförbrukningen.
AMD menar att PowerTune låter grafikkortet nå sin fulla potential oavsett applikation och att man som användare inte kommer förlora någon prestanda mer än i artificiella belastningar som Furmark och OCCT.
Ännu en intressant funktion som Radeon HD 6990 hämtar från sina äldre syskon är grafikkortets dubbla BIOS-kretsar. Vi hittar samma lilla vippbrytare vid CrossFire-kontakten på AMD:s nya flaggskepp, men den stora skillnaden är att AMD drar nytta av båda BIOS-kretsarna från fabrik. Denna gång är det inte bara en säkerhetsfunktion eller en möjlighet för partners att lansera grafikkort med överklockade BIOS-inställningar.
AMD har nämligen två olika specifikationer för Radeon HD 6990, standard och OC. Grafikkortet skeppas med BIOS-inställning 2 aktiverad vilket ger grafikkortets två Cayman GPU-kretsar en klockfrekvens på 830 MHz med en GPU-spänning på 1,12V. I detta läge har grafikkortet en specificeras strömförbrukning på 375 watt.
För dem som inte är nöjda med detta och vill få tillgång till ytterligare prestanda kan man slå om vippbrytaren och aktivera BIOS-läge 1, eller det så kallade OC-läget. Här ökas GPU-spänningen till 1,175V och GPU-klockfrekvenserna till 880 MHz, för övrigt precis de värde kretsarna arbetar med på Radeon HD 6970. Detta ökar samtidigt den maximala strömförbrukningen till just de 450 watt som vi talat om tidigare.
Radeon HD 6990 standard | Radeon HD 6990 OC | |
Klockfrekvens | 2 x 830 MHz | 2 x 880 MHz |
GPU-spänning | 1,12V | 1,175V |
Strömförbrukning | 375 watt | 450 watt |
Vad som kan låta som ett smart och användarvänlig sätt att öppna upp för extra prestanda i sitt system har tyvärr en ganska tråkig nackdel. AMD är nämligen snabba med att poängtera hur överklockning av deras grafikkort, oavsett om det är genom Catalyst Control Center eller deras OC BIOS, inte täcks av kortets garanti.
AMD’s product warranty does not cover damages caused by overclocking, even when overclocking is enabled via AMD software and/or the Dual-BIOS Function on the AMD Radeon™ HD 6990.
Vi har inga problem med det faktum att överklockning faktiskt ger en orimlig last på komponenterna och därmed inte kan täckas av den garanti som grafikkorten skeppas med för sina standardfrekvenser. Men i detta fallet när AMD själva förser sitt grafikkort med en dedikerad överklocknings-BIOS och givetvis sett till att deras grafikkort är goda för dessa frekvenser även bör ge full garanti för dem som väljer att växla över till OC BIOS.
Vi tog kontakt med AMD och ställde frågan till varför man säljer ett grafikkort som marknadsförs med sina överklockade frekvenser men samtidigt inte täcker dessa i garanti ärende. Representanter för AMD menade på att Radeon HD 6990 är riktat mot “ultra-high end entusiaster” som med de dubbla BIOS-kretsarna helt enkelt fått ett lättare verktyg att pressa sina system till mer prestanda, men att det fortfarande är överklockning, något som AMD:s policy inte omfattar vid garantiärenden.
Vi kan förstå AMD:s tankar men tycker fortfarande inte att det är ett rättvist förfarande när kortets överklockade inställningar exempelvis används i företagets prestandajämförelser vid marknadsföring av kortet.
De goda nyheterna är åtminstone att grafikkortet ska vara väl förberett för överklockning där AMD själva talar om frekvenser på över 900 MHz GPU och 6 000 MHz minne. Hur kortet lever upp till dessa förväntningar åter står att se.
AMD har med Radeon HD 6990 en enorm kraftreserv som klarar av de flesta spel, upplösningar och grafikinställningar utan några större problem. För att marknadsföra sitt kraftfullaste grafikkort hittills fortsätter AMD att utveckla sin flerskärmsteknik Eyefinity.
Eyefinity introducerades redan 2009 i Evergreen-arkitekturen och Radeon HD 5000-familjen men har vuxit och mognat en hel del sedan dess. Med Radeon HD 6990 har AMD försökt göra sitt yttersta för att anpassa stödet för Eyefinity och det hela startar med grafikkortets bildutgångar.
AMD Radeon HD 6990 kommer med 5 st. bildutgångar. En ensam Dual-Link DVI utgång samt fyra stycken miniDisplayPort utgångar. De senare har stöd för DisplayPort 1.2 och kan användas för att driva upp till 6 separata bildskärmar i en Eyefinity-kombination.
För att ytterligare främja de användare som intresserar sig för Eyefinity har AMD även utökat stödet för olika skärmkonfigurationer med en 5×1 profil. I dagsläget är det bara just Radeon HD 6990 och Radeon HD 5870 Eyefinity 6 som stödjer denna konfiguration, vilket AMD givetvis ser som ett säljargument.
Med den kraft och prislapp som Radeon HD 6990 betvingar är det fullt naturligt att AMD satsar hårt på stödet för Eyefinity. Samtidigt kan vi inte låta bli att undra över hur stor marknad det verkligen finns för Eyefinity, inte minst när vi börjar prata om kostnaderna och de utrymmeskrav som kommer till när vi börjar prata om fem eller fler skärmar.
AMD menar i alla fall att Radeon HD 6990 ska ge kraft nog att driva de flesta Eyefinity-konfigurationer även i krävande speltitlar som Crysis och Just Cause 2. Skulle man sen vara missnöjd med prestandan går det ju alltid att koppla in dubbla Radeon HD 6990 för en plånbokspulvriserande CrossFire-uppsättning.
Innan vi går vidare med våra egna prestandatester är det dags att ta en närmare titt på själva grafikkortet Radeon HD 6990.
Egenskaper | HD 6990 / HD 6990 OC | HD 6970 | HD 5970 | GTX 580 |
Tillverkningsteknik | 40nm | 40nm | 40nm | 40nm |
Kärnstorlek | 2 x 389 mm2 | 389 mm2 | 2 x 334 mm2 | 529 mm2* |
Transistorer | 2 x 2 640 milj. | 2 640 milj. | 2 x 2 150 milj. | 3 000 milj. |
Shaderenheter | 3 072 st. | 1536 st. | 3 200 st. | 512 st. |
GPU-frekvens | 830/880 MHz | 880 MHz | 850 MHz | 772 MHz |
Beräkningskraft | 5,1/5,4 TFLOPS | 2,7 TFLOPs | 4,64 TFLOPs | 1.58TFLOPs |
Texturenheter | 192 st. | 96 st. | 160 st. | 64 st. |
Textur-fillrate | 159.4/169.0 Gtexel/s | 84,5 Gtexel/s | 116,0 Gtexel/s | 49.4 Gtexel/s |
ROPs | 64 st. | 32 st. | 64 st. | 48 st. |
Pixel-fillrate | 53.1/56,3 Gpix/s | 28.2Gpixel/s | 64,4 Gpixel/s | 37.0Gpixel/s |
Minnestyp | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 |
Minnesmängd | 4 096 MB | 2 048 MB | 2 048 MB | 1 536 MB |
Minnesfrekvens | 1250 MHz (5 000 MHz) |
1 375 MHz (5 500MHz) |
1 000 MHz (4 000MHz) |
1 000 MHz (4 000MHz) |
Bussbredd | 2 x 256-bit | 256-bit | 256-bit | 384-bit |
Bandbredd | 320 GB/s | 176,0 GB/s | 256,0 GB/s | 192,4 GB/s |
Strömkontakt | 8-pin + 8-pin | 8-pin + 6-pin | 2 x 6-pin | 8-pin + 6-pin |
Max. effekt | 37W idle 375W/450W load | 20/250W | 42/294W | 244W |
AMD specificerar sitt nya flaggskepp Radeon HD 6990 med två olika användarprofiler och dessa är även detaljerade i listan ovan. Det som skiljer är klockfrekvenserna på grafikkretsarna och spänningen till demsamma. Något som påverkar beräkningsprestandan och strömförbrukningen. Noterbart är alltså att AMD INTE ger någon garanti på problem som dyker upp vid användning av den överklockade BIOS-profilen.
I jämförelse med sin föregångare Radeon HD 5970 är grafikkortet starkare på nästan alla områden. Noterbart är att antalet streamprocessorer faktiskt är färre i nykomlingen Antilles, men som vi varit inne på tidigare menar AMD att detta snarare ska ge högre prestanda överlag.
AMD Radeon HD 6990 slår annars konkurrenterna och sin äldre kusin ordentligt på fingrarna. Smolket i bägaren är givetvis den betydligt högre strömförbrukningen. Hur mycket vi märker av detta i våra tester får vi återkomma kring.
Först ska vi ta en närmare titt på själva grafikkortet.
För att optimera luftflödet från kylaren och ut ur chassit har AMD valt att dedikera ena halvan av expansionsplåten för just ventilationshål. Detta betyder att man behöver använda sig av miniDisplayPort adaptrar för att koppla in sina vanliga DVI eller DisplayPort-skärmar. AMD:s partners skickar dock med minst 2 st. adaptrar vilket betyder att Radeon HD 6990 stödjer tre skärmar direkt ur kartongen.
Efter en vanlig besiktning av grafikkortet är det hög tid att kika lita närmare på vad som döljer sig under huven.
HD 6990 utan kylare är en ganska spännande syn. Det första som slår en är förstås att en ena GPU:n sitter enormt krångligt till under den ena 8-pin PCI-E-kontakten. Räkna alltså inte med att kunna köra någon kul form av kylning här. I övrigt är layouten på strömdelen högintressant, då den är i det närmaste symmetrisk och placerad mellan de båda GPU:erna.
Baksidan döljer ytterligare minneskretsar och en rätt rejäl mängd komponenter.
AMD har alltså byggt om sin kylare sedan Radeon HD 5970 och även om dess omfång ska vara likvärdigt är det en ganska annorlunda uppbyggnad med dubbla kylflänsar som med kopparbas och fasändrande kylpasta ska ge tillräckligt med kylkapacitet för att klara av dubbla Cayman XT-kretsar och totalt 450 watt värmeenergi.
En ensam radialfläkt från Delta, specificerad till max 1.0A i mitten av kylaren har i uppgift att hålla ventilationen igång när kretsarna pressas.
Dubbla CLA118-4-50TR-spolar ser till att båda GPU:erna får ström via fyra faser vardera.
Spänningsdelen på Radeon HD 6990 är en ganska kraftig sak som blivit placerad mellan de två grafikkretsarna för att ge optimala spänningar till båda kretsarna.
För spänningskontroll har AMD valt att använda sig av Volterra VT1556MF, även på HD 6990. Sist vi såg dessa på ett AMD-kort var HD 6900-serien, alltså singel-GPU-korten.
En CrossFire-brygga krävs för att de två Cayman XT-grafikkorten ska kunna kommunicera med varandra och hjälpas åt att öka prestandan. De två Cayman XT-kretsarna är särskilt utvalda av AMD och är kapabla att nå 880 MHz på Radeon HD 6990, samma frekvens man använder på AMD Radeon HD 6970.
Namnet Radeon HD 6990 är förvisso för att undvika suffixet “X2”, för att folk inte ska tänka på multi-GPU-lösningar med dålig skalning, men faktum är att detta “HD 6970 X2” faktiskt i det närmaste borde heta just det. Strömförsörjningen är mer eller mindre identisk komponentmässigt med de tidigare HD 6900-korten, bara det att uppsättningen är dubbel istället för enkel. Självfallet har man utnyttjat all yta man kunnat, men i det stora hela ser layouten okej ut, utan större problem. Det största problemet är egentligen placeringen av den ena PCI-E-strömkontakten ovanför ena GPU:n, resten ser ut ungefär som man hade kunnat förvänta sig.
Testsystem | |
Moderkort | ASUS Rampage III Extreme |
CPU | Intel Core i7-980X @ 3.46GHz |
RAM | 6GB Corsair CMGTX2 3x2GB |
Grafikkort | AMD Radeon HD 6990 (830/5000 MHz samt 880/5000MHz) AMD Radeon HD 6970 (880/5500 MHz) AMD Radeon HD 6950 (800/5000 MHz) NVIDIA GeForce GTX 570 (732/3800 MHz) ASUS GeForce GTX 580 (782/4000 MHz) XFX Radeon HD 6870 XFX Radeon HD 6850 ASUS Radeon HD 6870 NVIDIA GeForce GTX 460 1GB (675/3600 MHz) EVGA GeForce GTX 460 768MB SuperClocked (763/3800 MHz) MSI GeForce GTX 460 1GB Cyclone (725/3600 MHz) MSI Lightning GeForce GTX 480 1536MB (700/3696 MHz) HIS Radeon HD 5850 1GB ASUS Radeon HD 5870 1GB |
Hårddisk | Western Digital VelociRaptor 300GB |
Operativsystem | Microsoft Windows 7 64-bit |
Drivrutiner | NVIDIA ForceWare 262.99 (GTX 580 och GTX 480) NVIDIA ForceWare 260.89 ATI Catalyst 8.782 |
Testprogram | 3DMark 06 3DMark Vantage 3DMark 11 Unigine Heaven 2.1 Aliens vs Predator Crysis: Warhead Metro 2033 Lost Planet 2 Resident Evil 5 Final Fantasy XIV StarCraft II: Wings of Liberty S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat MSI Kombustor |
Testsystem vi använt oss av är som sig bör baserat på Intels LGA1366-plattform och för att få grafikkorten att jobba till max ordentligt har vi valt en sexkärnig Intel Core i7 980X processor som hjärtat i systemet. De kompletta specifikationerna kan ni se ovan.
Testmetodik
Vi har under våra tester valt att begränsa resultaten till upplösningen 1920×1080 pixlar samtidigt som primärt fokuserat på ganska kraftiga inställningar av kantutjämning och anisotropisk filtrering för att optimera bildkvalitén och visa vilken prestanda man som minst kan vänta sig av dessa kort. Referensinställningarna ställda i grafikkortens drivrutiner till 8x SSAA och 16x AF för AMD-korten samt 8x AA Q och 16x AF för NVIDIA.
Med det sagt kastar vi oss in på prestandatesterna.
Futuremark 3DMark06 | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DirectX 9.0c |
Systemkrav: | Enkelkärnig CPU på över 2,5 GHz 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd |
Kommentar: | Populärt prestandatest för grafikkortet och övriga komponenter. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Standardupplösning: 1280×1024 (poäng) |
3DMark06 är ett, trots sin ålder, bra test för att mäta generell grafikprestanda. Marginalerna är numera lite orealistiskt marginella men vi ser här hur AMD:s flaggskepp biter sig fast i toppen.
Futuremark 3DMark Vantage | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DirectX 10.0 |
Systemkrav: | Tvåkärnig, motsvarande Intel Core 2 Duo E6600 eller AMD Athlon X2 6000+ 2GB internminne Grafikkort (512MB minne) med DirectX 10.0 stöd |
Kommentar: | Det idag mest använda 3DMark-testet, kräver DX10. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion, Performance preset Standardupplösning: 1280×1024 (poäng) |
3DMark Vantage är till skillnad från 06 mycket mindre beroende av CPU-frekvensen, vilket låter grafikkorten gå loss på pixlarna i det närmaste obehindrat. Här ser vi hur beräkningskraften blir viktig där AMD:s gamla trotjänare HD 5970 inte har mycket att säga till om när Radeon HD 6990 stiger in i handlingen. Den nätta överklockningen i OC-profilen gör en ytterst marginell skillnad medan NVIDIA:s GeForce GTX 580-grafikkort i SLI seglar iväg i täten.
Futuremark 3DMark 11 | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Tvåkärnig, 1,8 GHz AMD eller Intel CPU 1GB internminne Grafikkort med DirectX 11.0 stöd |
Kommentar: | Senaste versionen av 3DMark med tyngre belastning på grafikkortet, kräver DX11. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion, Performance preset Standardupplösning: 1280×720 (poäng) |
I 3DMark 11 fortsätter Radeon HD 6990 att imponera och med en ny effektivare DirectX 11-arkitektur ger man Radeon HD 5970 ordentlig med pisk. Tyvärr har vi inga siffror för GeForce GTX 580 SLI i detta test, men denna konfiguration skulle troligtvis ligga bra till även här. Men Radeon HD 6990 är med stor marginal det snabbaste grafikkortet på marknaden, om än med två grafikkretsar.
Unigine Heaven 2.0 | |
Genre: | Syntetiskt 3D-test |
Grafikmotor: | Unigine Engine, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Grafikkort från ATI Radeon HD 2xxx och NVIDIA GeForce 7xxx serierna, eller nyare. För Tessellation-tester krävs grafikkort med DX11-stöd. |
Kommentar: | Tungt 3D-test med fokus på DirectX 11 och inte minst Tessellation-effekter. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Upplösning: 1920×1080 pixlar, 4x anisotrophy (poäng) |
Vi fortsätter med DirectX 11-tester och slängar fram Unigine Heaven på testsystemen. Den nya Cayman-arkitekturen gör enorm skillnad och Radeon HD 6990 OC erbjuder nästan precis dubbel prestanda mot Radeon HD 6970, vilket även visar på mycket effektiv CrossFire-skalning. Det räcker dock inte riktigt för att hänga med GeForce GTX 580 SLI som har en högre grundprestanda i sin krets.
Final Fantasy XIV | |
Genre: | Sci-Fi, Massively multiplayer online role-playing game |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DX9.0c |
Systemkrav: | Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+ 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd |
Kommentar: | Klassisk spelsaga nu i MMORPG-tappning med kraftfull grafikmotor. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (poäng) |
I vårt första speltest ser vi AMD:s första riktiga missöde. Final Fantasy XIV verkar inte alls vara med på noterna när det gäller AMD:s nya flaggskepp. Om vi ska skylla på tidiga drivrutiner eller en något obskyrd speltitel är svårt att säga. Men faktum är att liknande resultat kan uppkomma när spel och drivrutiner inte stödjer CrossFire och nya arkitekturer.
Starcraft II | |
Genre: | Sci-Fi Realtidsstrategispel |
Grafikmotor: | Egenutvecklad, DX9.0c |
Systemkrav: | Intel Pentium 4 2,6 GHz eller motsvarande AMD processor 1GB internminne (1,5GB för Windows Vista/7) Grafikkort (128MB minne) med DirectX 9.0c stöd |
Kommentar: | “Världens mest sålda realtidsstrategispel som trots låga systemkrav kan ge tung grafisk belastning.” – Hemsida |
Prestandatest: | 3min FRAPS under uppspelning av 1v1 replay Test 1: 1920×1080, 0/0x AA/AF, Ultra (FPS) |
Starcraft II fortsätter att vara ett starkt test för NVIDIA och även här ser vi hur CrossFire och SLI-optimeringarna lyser med sin frånvaro vilket gör att Radeon HD 6990 får nöja sig med att tampas med de vanliga singel-GPU-grafikkorten. Det är ganska uppenbart att man inte ska lägga några extra pengar på ett Radeon HD 6990-kort om man endast spelar StarCraft II.
Resident Evil 5 | |
Genre: | Skräck Third-person shooter |
Grafikmotor: | MT Framework, DX10.0 |
Systemkrav: | Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+ 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DirectX 9.0c stöd (DX10 rekommenderat) |
Kommentar: | Klassisk rysaraction med gott om zombies och blod. – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS) |
Resident Evil 5 visar sig också vara svårflörtat för både AMD:s grafikkortsarkitektur och multi-GPU-konfigurationer i sin helhet. Utan hjälp från sin extra GPU har Radeon HD 6990 inte mycket nytt att komma med, även om man lyckas pressa sig förbi sina äldre syskon i Radeon HD 6900-serien.
Crysis Warhead | |
Genre: | Sci-Fi Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | CryEngine2, DX10.0 |
Systemkrav: | Intel Core 2 Duo 2,0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 3800+ 1GB internminne Grafikkort (256MB minne) med DX10 stöd |
Kommentar: | “Uppföljaren till världens kanske snyggaste och mest krävande spel.” – Hemsida |
Prestandatest: | Inbyggd testfunktion. Test 1: 1920×1080, Enthusiast preset, Ambush map, 16/8x AA/AF (FPS) |
S.T.A.L.K.E.R : Call of Pripyat | |
Genre: | Sci-Fi Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | X-Ray 1.6, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Intel Pentium 4 2,0 GHz eller motsvarande AMD processor 512MB internminne Grafikkort (128MB minne) med DirectX 8.0 stöd |
Kommentar: | Vi strider vidare i ett radioaktivt Tjernobyl på jakt efter mutanter och reliker. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, SunShafts, Ultra, DX11, tesselation, CHS, 0/0x AA/AF (FPS) |
Stalker är också ett spel som uppskattar flera grafikkretsar. Man är dock inte lika imponerad av AMD:s grundarkitektur och även om Radeon HD 6990 inte har några som helst problem att hålla övriga grafikkort på behörigt avstånd får man det betydligt svårare att hävda sig mot GTX 580 SLI.
Metro 2033 | |
Genre: | Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | A4, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Tvåkärnig CPU (Core 2 Duo eller bättre) 1GB internminne Grafikkort med DirectX 9.0 stöd, helst även DX11. |
Kommentar: | Återigen har kärnvapnen drabbat ryssland och Metro 2033 tar oss ner i mörka tunnelbanesystem i ett försök att överleva. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS) |
Metro 2033 är precis som Heaven mycket tungt tesselerat, vilket brukar borga för NVIDIA-prestanda, så även idag. Men här får vi också tydliga bevis på att AMD:s nya tesselleringsenheter gör sitt jobb och Radeon HD 6990 visar på riktigt fin prestanda.
Aliens vs Predator | |
Genre: | Sci-Fi skräck Förstapersonsskjutare |
Grafikmotor: | A4, DirectX 11.0 |
Systemkrav: | Intel Pentium 4 3,2 GHz CPU/ AMD Athlon 64 3000+ 1GB internminne Grafikkort med DirectX 9.0c stöd och 128MB minne |
Kommentar: | Marines, aliens och rovdjur ger i vanlig ordning en redig dos action och mörka tunnlar som skrämmer slag på de flesta. – Hemsida |
Prestandatest: | Separat prestandatest. Test 1: 1920×1080, 16/8x AA/AF (FPS) Test 2: 1920×1080, 0/0x AA/AF (FPS) |
Alien vs. Predator är en förebild bland prestandatester om vi enbart tittar på multi-GPU-skalning. Vi ser nära nog 100% prestandaökning med aktivering av SLI eller CrossFire vilket givetvis passar Radeon HD 6990 som handen i handsken. AMD slår knock på övriga fältet och det krävs som tidigare två NVIDIA-grafikkort för att kontra.
Innan vi summerar våra prestandaresultat ska vi kika lite närmare på överklockning och grafikkortens strömförbrukning.
Radeon HD 6990 är ett kort som garanterat kommer överklockas av mången entusiast, och vi ska minnas HD 6950 och 6970 som någorlunda imponerade på oss, främst genom minnesöverklockning, medan vi blev något besvikna på att inte ens nå över 950MHz på kärnan på något av korten. Eftersom HD 6990 i princip är två HD 6970 bör vi inte förvänta oss några under, rent logiskt borde överklockningen faktiskt vara sämre, speciellt då AMD handplockat GPU:er med lågt strömläckage, då dessa generellt inte överklockar lika bra. Sen har vi förstås två GPU:er på samma kort, med alla utmaningar det innebär.
HD 6990 pressat till max i 3DMark Vantage – 935/1500 (klicka för större bild)
Däremot ska det sägas att AMD gjort det föredömligt enkelt för oss att faktiskt överklocka. Vippa brytare till högprestanda-BIOSet och du har 1.15V att förfoga per GPU. Det är någonstans här gränsen skulle gå för användbarhet i dagliga sammanhang, skulle vi säga, och utan några större bekymmer går kortet att pressa till 935/1500 stabilt, vilket är i paritet med de flesta HD 6970, så åtminstone ingen större försämring. Prestandan är det förstås inget större fel på heller, med CPU i standardfrekvenser når vi 33480 poäng, vilket är drygt 3000 poäng mer än vi nådde med GTX 580 på lanseringsdagen, och då hade vi CPU:n i 4460MHz.
Det är förstås orättvist att jämföra så rakt av, så vi bumpade upp frekvenserna till desamma, detaljerna ser du nedan:
38697p med ett fullt luftkylt system – inte vad man kan kalla tyst, dock…
Vad vi beskådar här är alltså det absolut vassaste grafikkortet idag, och än en gång en påminnelse att vi egentligen är ganska CPU-begränsade, även med en 980X i standardfrekvenser. Genom att bumpa upp CPU:n får vi ytterligare drygt 5000 poäng gratis, vilket förstås reflekteras i prestandaökningar i övriga applikationer också – tidsbegränsningar gjorde att vi bara hann med vår vanliga “splash and dash” i Vantage.
Vid introduktionen av HD 6900-serien fick vi se introduktionen av AMD:s Powertune, tillverkarens sätt att se till att vi inte eldar upp kortet genom att begränsa strömstyrkan över en viss period. Då strömdelen i princip är från HD 6970, har vi förstås det även här, även om AMD sett till att släppa på tyglarna genom att tillåta närmast löjliga 450W strömförbrukning med sitt andra BIOS, döpt OC i graferna nedan. Att det kommer “vinna” tävlingen står sig ganska självklart, vi vet väl alla att störst graf är bäst?
Utan belastning är HD 6970 inte helt oväntat lite halvt docilt, då man har 2D-profiler som stryper klockorna rejält. Däremot är man redan här det mest strömförbrukande kortet av den här generationen, och över 470 respektive 510W i Furmark är inte direkt något som kommer imponera på din Prius-åkande granne.
Efter vår genomgång av grafikkortet i sig lär det här inte komma som någon större chock för någon, allra minst för oss. Vi kan nästan rycka på axlarna i egenskap av entusiaster. Men det finns alltid ett men, och så även här: eftersom det inte finns några rörliga delar (med undantag av en fläkt som drar 12W peak, som förmodligen utvecklar 25% värme, även den) måste effekten omvandlas till värme.
41 grader utan belastning säger inte så värst mycket egentligen, då det är tyst och ungefär som vilket grafikkort som helst på marknaden idag, bara cirka 10 grader varmare. Vad som däremot säger en hel del är att maxtemperaturen ligger på 88 grader, vilket inte är mycket mer än GTX 580 och faktiskt HD 6970. Däremot är kortet brutalt mycket mer högljutt än de båda, om vi ska uttrycka oss diplomatiskt, ni kan höra fläktljudet i vår video.
Vi ser inte bara fram emot vattenkylda modeller av Radeon HD 6990, vi närmast rekommenderar välbärgade konsumenter att avvakta på dessa eller åtminstone övervaka marknaden i väntan på att kylartillverkarna vaknar till liv. Det lär de göra, om inte annat av Radeon HD 6990-kortets referensfläkt.
Vad som gör kortet till en mindre kalkon i ljudhänseende är faktiskt inte den högljudda fläkten, då de flesta förmodligen räknar med ganska höga ljudnivåer med den här typen av kort, utan det värsta är faktiskt när du ger dig på att belasta minnena, så kallat “coil whine”, “gnällande spolar” uppstår, med vårt exemplar. Ljudet är högfrekvent och varierar i takt med last, och än värre, ju högre minnesfrekvens, desto mer påtagligt ljud. Exempel på även detta finns i vår video.
För en kort summering om strömförbrukning och ljudnivå räcker två ord: “högljutt och strömslukande”.
Det är en evig tvist om hur man ska definiera ett grafikkort. Vissa hävdar att Ett grafikkort kan husera hur många grafikkretsar som helst så länge det säljs enskilt och kopplas in i en ensam grafikkortsplats. Undertecknad får troligtvis sälla sig till denna gruppen. Andra menar däremot att ett grafikkort, som Radeon HD 6990, med två eller fler grafikkretsar egentligen inte ska räknas som ett vanligt grafikkort. Detta för att man helt enkelt använder sig av två GPU-kretsar.
I slutändan är trots allt det viktigaste vilken upplevelse du som konsument och användare kan vänta dig av dina investerade pengar. Jag har inga problem med att se Radeon HD 6990 som Ett grafikkort och tycker det trots allt är att det är den korrekta benämningen. Innan vi fortsätter resonemanget tar vi en titt på vår sammanställda prestandagraf.
Här har vi alltså tagit våra fem speltester (alla forutom Final Fantasy som baseras på ett poängsystem) och slagit samman deras värden till ett totalt FPS-värde för varje grafikkortskonfiguration. Detta ger oss flera intressanta svar och ett av dessa är att Radeon HD 6990 utan tvivel är det snabbaste grafikkortet på marknaden idag.
Radeon HD 6990 är ganska långt före sina närmsta konkurrenter Radeon HD 5970 och NVIDIA GeForce GTX 580 och är helt klart värdig sin titel som världens generellt snabbaste grafikkort. Men om man kan tycka det är orättvist att Radeon HD 6990 räknas som Ett grafikkort trots sina två grafikkretsar har man inte tänkt på de nackdelar detta kort dras med.
Radeon HD 6990 OC har rent teoretiskt dubbelt så hög beräkningskraft som Radeon HD 6970. Men genom något lägre klockat grafikminne och inte minst tillbakahållet av vissa speltitlar med dåligt multi-GPU-stöd är Radeon HD 6990 OC bara 42,5% snabbare överlag.
Världens snabbaste grafikkort med vissa undantag
Här kommer alltså nackdelarna med kortets multi-GPU-arkitektur in i bilden och faktum är att man får se sig slagen i vissa tester av exempelvis GeForce GTX 580. Helt enkelt för att kortets båda grafikkretsar inte tillåts arbeta tillsammans. En vetskap som är extra viktig att bära med sig när man börjar fundera på ett multi-GPU-grafikkort, det finns inga garantier för att alla spel du vill spela kommer dra nytta av den extra grafikkretsen.
Det finns i skrivande stund inga spikade svenska priser för Radeon HD 6990 och av denna anledning kan vi inte göra någon direkt prisjämförelse för de olika grafikkorten. Men detta tar oss samtidigt in på ett intressant sidorspår. För även om Radeon HD 6990 är det klart snabbaste grafikkortet på marknaden går det att köpa sig två GeForce GTX 580-grafikkort som generellt sätt ger ännu bättre prestanda. Eller för den delen andra kombinationer av dubbla grafikkort inom AMD eller NVIDIA:s grafikkortsfamiljer.
AMD Radeon HD 6990 är det idag generellt snabbaste grafikkortet på marknaden och det med ganska ordentlig marginal. Men vi rekommenderar användare att fundera över vilka spel och applikationer man kommer att använda sig av då grafikkortet i värsta fall kan ge sämre prestanda än vanliga singel-GPU-kort, något som dock gäller för alla multi-GPU-lösningar.
I ärlighetens namn känns detta som en något ovan situation. Vi sitter här idag med ett grafikkort från AMD som i brist på uppenbara liknelser faktiskt har mer gemensamt med produkter från konkurrenten NVIDIA.
Vi är vana vid att AMD väljer de snitsiga lösningarna och satsar på effektiva grafikkort med bred funktionalitet och skalbara arkitekturer. Men som vi var inne på tidigare i artikeln börjar vi se en brytpunkt som smygstartade redan med Radeon HD 6970 men idag mer eller mindre kan personifieras i Radeon HD 6990.
Vi har här framför oss ett minst sagt kompromisslöst grafikkort där vi alltså får känslan av att AMD tröttnat på att trumfas av NVIDIA på den yttersta prestandamarknaden. NVIDIA brukar inte låta sig begränsas av petitesser som hög strömförbrukning eller orimliga tillverkningskostnader, ska man bygga den snabbaste grafikkretsen på marknaden så gör man det, vilka broar man än bränner på vägen. Med Fermi brände NVIDIA bokstavligt talat ner det mesta i sin väg och arkitekturen blev så överdimensionerad att inte ens NVIDIA kunde hitta en lösning för ett grafikkort med dubbla Fermi-kretsar. På grund av detta har AMD kunnat stoltsera med världens snabbaste grafikkort under hela 2010 där Radeon HD 5970 trots allt gett överlag bättre prestanda än GTX 580.
Men när nu NVIDIA äntligen börjat få bukt på Fermi och faktiskt planerar sitt eget grafikkort med dubbla GPU-kretsar har det börjat brinna i knutarna hos AMD. Det är ganska uppenbart att Radeon HD 6990 inte är tänkt som en konkurrent till GeForce GTX 580. AMD har siktet inställt på dess kusin GeForce GTX 590 som väntas hitta ut på marknaden inom kort och ribban är lagd därefter.
AMD släpper alla tyglar i kampen om prestandatronen
I denna jakt har AMD valt att göra en Fermi. Man har lagt allt krut på att skapa ett extremt kraftfullt grafikkort och man har inte låtit några utomstående variabler stå i vägen för det slutgiltiga målet. Man har till och med packat på grafikkortet ett BIOS med högre frekvenser som man inte vill ge någon garanti för.
AMD Radeon HD 6990 är det kraftfullaste grafikkortet på marknaden idag. När dess CrossFire-stöd fungerar gör kortet slarvsylta av konkurrenter som Radeon HD 6970 och GeForce GTX 580, eller för den delen trotjänaren Radeon HD 5970. Detta i sig gör kortet till en solklar referensprodukt för dem som är ute efter det högst presterande grafikkortet idag.
Men samtidigt får det masugnen GeForce GTX 480 att likna en värmefilt och bjuder på ett turbotjut som bara nästan överröstas av grafikkortets skoningslösa lövblåsare till kylare.
AMD har skapat ett kompromisslöst grafikkort som egentligen bara gör en sak bra. I rätt applikationer bjuder det på brutal prestanda och faktiskt ganska hög överklockningspotential. I övrigt är det alltså ett strömslukande monster som förutom tinnitusframkallande ljudorgier även ger långtgående svallvågor i din ekonomi.
Mest skrämmande är kanske att Radeon HD 6990 inte nödvändigtvis blir värsta syndaren på grafikkortsmarknaden i år, eller ens i mars månad.
AMD Radeon HD 6990 Fördelar: Nackdelar: Riktpris: ~ 6 000 kronor inklusive moms |
Missa inte heller vår videogenomgång av Radeon HD 6990 där AMD:s nya monstergrafikkort visar upp sig framför kameran och även visar hur det bokstavligt ska låta när man trycker ut fler bildrutor i sekunden än någon annan.
AMD Radeon HD 6990 tilldelas utmärkelsen NH Referensprodukt, vilket är en ny utmärkele i vår testverksamhet. En referensprodukt är den ledande produkten på marknaden som alla andra produkter jämförs mot. När man köper en referensprodukt så finns det ingen produkt som erbjuder mer än denna produkten inom sitt område.
Härlig recension Anton!
Blir spännande att se vad Nvidia kan svara med 🙂
Trevligt att det uppskattas, blev något sent igår pga drivrutinsproblemen men det löste sig till slut.
Jag har även justerat riktpriset på kortet från 6 500 kronor till 6 000 kronor. Troligtvis sjunker det några hundringar framöver men vi får återkomma till det.
Bra recension!
HD6990 är ett imponerande kort. Det är ändå nästan lika högt klockat som ett HD6970. Och det ligger farligt nära GTX580 i SLI. Frågan är snarare hur mycket Nvidia måste klocka ner två GTX580 GPU:er för att nå en rimlig strömförbrukning? AMD HD6000 kort är bättre Prestanda/Watt överlag så det kan mycket väl vara det som avgör till AMD fördel. Tänker mest på den här PCI-E spärren på 300W. Även om det känns som att Nvidia kommer ta hem detta igen! 😀
Wow vilken monsterartikel. Mycket intressant läsning.
Trevlig läsning. Imponerande kort. Nått sonen skulle drömma om 😀 Själv söker man annat av en dator.
Trevlig läsning! Stämmer det verkligen att GTX570 blir varmare och drar mer ström än GTX480?
[quote name=”fackamato”]Trevlig läsning! Stämmer det verkligen att GTX570 blir varmare och drar mer ström än GTX480?[/quote]
Nej GTX 480 ligger högre i både förbrukning och temps. Dock hade det smugit in sig dubbla världen för GTX 480 i temperaturgrafen som jag nu plockat bort.
[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”fackamato”]Trevlig läsning! Stämmer det verkligen att GTX570 blir varmare och drar mer ström än GTX480?[/quote]
Nej GTX 480 ligger högre i både förbrukning och temps. Dock hade det smugit in sig dubbla världen för GTX 480 i temperaturgrafen som jag nu plockat bort.[/quote]
🙂 jag blev lite nervös där.
Det är sånt här kort man drömmer om nu när grafikkriget i spel äntligen börjar trappas upp.
Har nu Intel i7 930 @-- 3.8GHz och tror inte att processorn kommer vara flaskhalsen när jag inom en snar framtid byter upp mig till antingen Radeon 6990 eller GTX590
Det här var ett sjukt kort. Undrar hur 590 kommer prestera sig mot denna.
Eyefinity 5×1 i portait mode verkar ganska coolt faktiskt. Crosshair i mittersta skärmen utan crosshair hamnar i skärmkanter. 3×1, 5×1 portait och 3×3 är väl de enda setuperna som erbjuder det i dagsläget.