Nu när Prestanda-SM 2003 är avslutat och resultaten är verifierade återstår det i princip bara att skicka ut priserna till del lyckliga vinnarna. För att avrunda det hela och hedra ett företag som möjliggjort detta officiella Svenska mästerskap tänkte vi intervjua Futuremark. Mer exakt är det Nicklas Renqvist vi fått tag i (ett känt namn för våra trogna läsare):

Frågor om Prestanda-SM:

[NH] Hej igen Nicke, det är ju inte första gången vi intervjuar dig här på NordicHardware men för dem som inte läste den första intervjun så har jag en inledande "fråga": Kan du presentera dig själv och det företag du jobbar för lite kortfattat?
[FM] Mitt namn är Nicklas Renqvist (aka worm) och jag jobbar som en "all-around"-person på Futuremark. Till mina viktigaste arbetsuppgifter hör att uppdatera våra internetsidor dagligen, hålla nära kontakt med våra konsumenter, sköta en del av vår PR osv.

[NH] Hur ser ni på att vi använder ert verktyg 3DMark i vårt officiella Svenska mästerskap i PC-prestanda?
[FM] Med stor stolthet! Våra verktyg (3DMark och PCMark) är de mest använda i hela branchen, och att se att de är använda i officiella tävlingar betyder att våra verktyg är pålitliga.

[NH] Har ni några betänkligheter när det kommer till att vi använder just 3DMark2001? (Anledningen till att vi använder denna gamla version istället för version 03 är ju som bekant att 2001:an också mäter hela systemets prestanda vilket entusiastcommunityn gillar.)
[FM] 3DMark2001 SE är ännu ett helt användbart och exakt benchmark. Såklart är det en aning utdaterat eftersom det inte utnyttjar den senaste DirectX-versionen (DirectX9), men än så länge är det ett utmärkt verktyg för att få fram DirectX8-prestanda. 3DMark03 är som sagt mera beroende på grafikkortet, och utnyttjar inte processorn till samma grad som 3DMark2001. De flesta kommer säkert inte ihåg att när 3DMark2001 kom ut, var det också mest begränsad av grafikkortet. I framtiden kommer säkert 3DMark03 också att bli mer och mer begränsad av processorn, men än så länge är det mest begränsat av grafikkortet.

[NH] Hur går det till när ni verifierar olika resultat?
[FM] Att verifiera resultat är någonting vi gärna gör just inför tävlingar och dylika händelser. Verifieringsprocessen är egentligen ganska enkel; vi öppnar resultatfilerna, går noggrant igenom alla detaljer och jämför resultaten med liknande resultat vi har själv fått, samt resultat vi har i vår databas (ORB). Verifieringen görs i samarbete med vårt databasteam.

[NH] Vinnaren i vårt mästerskap hade en poäng på bara några enstaka poäng under trettio tusen. Hade ni tänkt er att man skulle nå så höga resultat när ni först satt och programmerade 3DMark2001? (Själv minns jag den gamla goda tiden när 3DMark2001 kom ut och jag satt hemma hos en polare och vi kämpade för att nå över 5000 poäng med vad som för den tiden var en riktigt grym och dessutom överklockad dator. 🙂 )
[FM] Hehe.. När produktionen av 3DMark2001 började, hade vi ingen aning hur många poäng den snabbaste datorn kommer att få när programmet blir klart. Om jag kommer rätt ihåg så var 5000 poäng ett otroligt bra resultat i början. 10000 var någonting sånt som man bara kunde drömma om, förutan att nämna 30000.. Jag är helt säker på att inom ett år så har vi redan sprängt 40000, eller kanske till och med 50000. 🙂

[NH] Om ni själva hade fått komma med några kommentarer inför Prestanda-SM 2004, vad hade ni då velat se? (Spåna fritt här: vad vill ni se från användarnas sida, från NH’s sida osv. Vad vill ni förändra vad bör inte förändras osv.)
[FM] Vi vill inte direkt påverka vad dylika webbsidor gör och arrangerar. Det är verkligen fint att det finns personer som orkar och har tid att arrangera tävlingar och olika händelser på nätet, och om de vill använda våra produkter som mätare vem som har den snabbaste datorn… Ja, vad kan man säga? 🙂 Vi är alltid färdiga att hjälpa till om det behövs! Såklart skulle det vara trevligt att se även 3DMark03 och PCMark04 som de verktyg som används, men det är helt förståeligt att många ännu anser 3DMark2001 SE som ett bättre alternativ för att få fram hela datorns prestanda.

Generella frågor och 3DMark och Futuremark:

[NH] Jag börjar med den frågan som är på alla läppar: när kommer nästa version av 3DMark? Vi förmodar att ni kommer med en ny version eller en uppgradering för 3DMark03 nu när Pixel och Vertex Shader 3.0-kapabla grafikkort är på ingång.
[FM] Tyvärr kan jag inte kommentera kommande produkter. 🙂 Så mycket kan jag säga att produktionen är i full gång.

[NH] Som nämnt tidigare var ju 3DMark2001 mycket mer beroende av hela systemets prestanda än vad 3DMark03 är. Bland de som "tävlar" i 3DMark har ju därför tonvikten lagts på 2001-versionen. Hur ser ni på detta. Kommer framtida versioner ha mer gemensamt med 2001-versionen eller 03-versionen på denna punkt?
[FM] Vi tror på att framtida spel kommer att vara mera beroende på prestandan av grafikkortet än processorn. När vi planera och tillverka 3DMark03 märkte vi att om vi använder tex. stora mängder PixelShaders i en scen, så är grafikkortet flaskhalsen, och inte processorn. I framtiden kommer spelen att använda mer och mer PixelShader effekter som kommer att synas som en dropp i prestanda för dom som inte har snabba grafikkort. För att få fram processorns prestanda, tillade vi i 3DMark03 2 separata processor tester. Jag kan inte säga med 100% säkerhet hur vi kommer att göra i framtiden, men jag har en aning att vi kommer att fortsätta i 3DMark03’s spår. Jag vill också påpeka att mätningen blir bättre (mera exakt) då man koncentrerar på en sak i taget. I 3DMark vill vi placera begränsningen för prestandan i grafikkortet (förutom i CPU testerna såklart).

[NH] I nuvarande 3DMark03 är CPU-testerna starkt beroende av vilket grafikkort man har. Funderar ni på att visa mer renodlad CPU-prestanda i framtida versioner/patchar?
[FM] Det är ytterst viktigt att förstå att man inte kan jämföra CPU-test resultat mellan två datorer med olika grafikkort. Som sagt, det är viktigt att jämföra CPU testerna mellan två (eller fler) resultat vilka har använt samma grafikkort. Helst gärna med samma drivers också. Som jag berättade i föregående svar, så tror jag att vi kommer att fortsätta med den linje som vi har i 3DMark03.

[NH] Ljudtester var något nytt för 3DMark03 och jag tyckte personligen att det var ett mycket trevligt tillägg. Dock skulle det vara väldigt intressant att se tester av olika EAX-versioner i framtiden. Är detta något som är planerat?
[FM] Att utnyttja tex. EAX är någonting vi inte har diskuterat ännu. Dessutom är EAX Creatives egendom, och de moderna EAX egenskaperna finns bara i Creatives egna produkter. Man kunde då alltså bara testa olika Creative produkter sinsemellan. Det intressanta med prestanda testande är ju trots allt att testa produkter från olika tillverkare.

[NH] Jag fortsätter med ljudtesterna. Jag och andra med mig har haft lite betänkligheter vad det gäller valet av att använda DirectSound3D. Som många säkert vet är OpenAL betydligt mer närliggande hårdvaran i sin implementering. Vore inte OpenAL ett bättre val, inte minst nu när det verkligen bevisat sin acceptans bland spelutvecklare?
[FM] OpenAL är ännu en ganska ny grej, och ärligt sagt så har jag inte personligen sett många spel (publicerade) som använder OpenAL. Vi diskuterade möjligheten att använda OpenAL när vi planerade 3DMark03, men vi tyckte att DirectSound3D var ett bättre alternativ då. Vad vi kommer att använda i framtiden är som sagt ännu lite oklart.

[NH] Till sist tänkte jag lämna ordet fritt. Har ni något att berätta om, varna för, att skryta om osv. så är här den rätta platsen: Ordet är ditt. 🙂
[FM] Jag vill tacka alla som har visat intresse för våra produkter! Det är oerhört viktigt för oss att våra konsumenter är nöjda med vad vi har att ge. Det som är viktigt med 3DMark03, är att följa vår 3DMark03 "handbok". Att använda de drivers som vi har accepterat att fungerar korrekt med 3DMark03, och att använda rätta metoder. 3DMark03-"handboken" kan laddas här:

http://www.futuremark.com/companyinfo/reviewers_guide_3dmark03.pdf

Och såklart, ett stort tack till NordicHardware och era läsare!

[NH] Till sist vill jag tacka Futuremark och speciellt Nicklas Renqvist, Patric Ojala, Tero Sarkkinen och Risto Collanus för allt stöd och den hjälp de bistått med under Prestanda-SM. Ni har säkert sett att Futuremark också slängt in några signerade exemplar av 3DMark03 i potten för Prestanda-SM’s priser.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments