År 2022 lider mot sitt slut och vi tänkte ta en tillbakablick på de största nyheterna inom datorhårdvara under det år som gått innan det blir dags att blicka framåt.
Året har minsann varit fylld med intressanta nyheter för datorintresserade. Vi har haft både positiva, negativa och något underväldigande nyheter. Innan det är dags att ta en titt på vad vi har att vänta oss under nästa år tänkte vi ta en sista blick på år 2022 och de största nyheterna som kom under året.
Processorer
De två stora aktörerna för processorer till konsumenter släppte varsin ny arkitektur och plattform. Först ut var AMD som under våren avtäckte de första processorerna baserade på Zen 4 samt deras nya plattform AM5. AMD fortsätter med sin chiplet-struktur hos sina processorer med kretsarna som innehållet processorkärnorna baserade på TSMC:s fem nanometers tillverkningsteknik. Dessa kontrolleras sedan med en I/O-krets som bygger på sex nanometer. Utöver nyare tillverkningstekniker såg vi även återkomsten av integrerade grafikkretsar i samtliga AMD-processorer och inte bara i specifika APU-enheter.
Strax efter att sommaren kommit och gått var det Intel som presenterade nya processorer. Dessa baserade på den nya arkitekturen som går under namnet Raptor Lake. Även Intel fortsätter på ett relativt nytt spår när det kommer till uppbyggnaden av sina processorer. Raptor Lake fortsätter blanda högpresterande processorkärnor med mindre och mer energieffektiva kärnor.
Med de nya plattformarna gick båda aktörerna över till PCI Express 5.0. Intel har sedan Alder Lake haft stöd för DDR5-minne och med Zen 4 hoppar AMD på samma tåg. Det var alltså inte bara nya processorer och moderkort som vi såg under 2022.
Grafikkort
2022 var ett stort år för grafikkort. De etablerade aktörerna AMD och Nvidia lanserade helt nya arkitekturer i form av RDNA 3 och Ada Lovelace. Detta var även året då vi fick se Intel efter mycket om och men ta sig in på grafikkortsmarknaden.
Intel presenterade sitt första grafikkort i form av Arc A380 under juni månad. Detta är ett grafikkort för instegssegmentet och till en början valde Intel att hålla grafikkortet exklusivt för den kinesiska marknaden. Efter detta dröjde det några månader innan vi fick se de mer högpresterande grafikkorten A750 och A770 lanseras. Dessa må erbjuda högre prestanda än A380 men som bäst mäter A770 sig med konkurrerande kort som Geforce RTX 3060. Intel har alltså inte riktigt hamnat uppe i premiumsegmenten ännu men grafikkorten har fått en hel del positiv kritik och Intel ser ut att vara på rätt väg.
Sedan var det Nvidias tur att avtäcka sin senaste arkitektur Ada Lovelace. Företaget presenterade till en början tre olika grafikkort: RTX 4080 12 GB, RTX 4080 16 GB och RTX 4090. Dock valde Nvidia att avbryta lanseringen av 12 GB-modellen av RTX 4080. Således inleds denna generation från Nvidia med de två mest högpresterande modellerna.
Sedan var det dags för AMD att lansera sin arkitektur RDNA 3 och Radeon RX 7000-serien. Även här var det de två toppmodellerna som lanserades först. Dessa i form av RX 7900 XT och RX 7900 XTX. Dessa utmanar dock inte Nvidias RTX 4090 utan har istället siktet ställt mot den överlevande RTX 4080-modellen.
Priserna sjönk och steg rejält
Under årets senare månader såg vi hur grafikkortspriserna började återgå till det normala. I alla fall för förra generationens modeller som länge burit skyhöga prislappar på grund av den komponentbrist som varit. Grafikkortsmodeller som till exempel Geforce RTX 3080 har hittat sin väg till realistiska prispunkter under sensommaren och hösten.
Denna lycka höll dock inte i så värst länge. Både AMD och Nvidia har satt rejäla prislappar för den senaste generationen av grafikkort. RTX 4080 finns i skrivande stund inte att hitta för under 16 000 kronor. AMD:s RX 7900 XT börjar på runt 12 500 kronor och för XTX-modellen är det minst 1 000 kronor till som behöver läggas ut.
Precis när många trodde att brutala grafikkortspriser var ett minne blott kom den nya generationen och gav oss flashbacks till år 2020/2021.
Bärbar gaming blev en snackis
OK, bärbar gaming har alltid varit något av en snackis. Nintendo har haft stora framgångar med sina bärbara DS och Switch-enheter. Det har dock inte varit något många har pratat om utanför Nintendo-kretsarna sedan Sony introducerade Playstation Vita år 2011.
Under 2022 lanserade dock Valve sin hybridenhet Steam Deck. Denna mix av en bärbar spelkonsol och en laptop är fortfarande en något nischad produkt men har ändå lyckats göra ett ordentligt intryck. Valve har till exempel redan bekräftat att man kommer att utveckla ytterligare generationer av Steam Deck.
Även Logitech gav sig in på hårdvarumarkmaden med en egen handhållen spelkonsol. Logitech G Cloud riktar sig dock endast mot den som vill och kan strömma spel. Även denna handhållna konsol fick en hel del uppmärksamhet. Något som visar på att intresset för bärbar gaming som inte nödvändigtvis kommer från Nintendo är något det finns ett visst intresse för.
Uppskalningstekniker blev fler och bättre
Nvidias Geforce RTX 20-serie lanserades tillsammans med den då helt nya tekniken DLSS eller Deep Learning Super-Sampling. Vid tillfället var det kanske inte den mest imponerande tekniken men Nvidia har fortsatt finslipa den. Tillsammans med RTX 40-serien presenterade man DLSS 3.0 och här kan vi se rejäla skillnaden jämfört med föregående generationer. Tyvärr är DLSS 3.0 endast tillgänglig för just RTX 40-serien och inte någon äldre generations grafikkort.
AMD lanserade den senaste upplagan av sin uppskalningsteknik kallad FidelityFX Super Resolution (FSR). Även här ser vi goda framsteg jämfört med föregående generation. Detta är inte heller den enda uppskalningsteknik AMD introducerade under året. Radeon Super Resolution är en teknik som liknar FSR på många vis men denna behöver inte integreras i varje enskild speltitel. RSR är en del av AMD:s drivrutiner till Radeon RX 5000-serien och nyare grafikkort. Denna kräver alltså inte att spelutvecklare själva implementerar stöd för tekniken i sina spel.
Även Intel presenterade tillsammans med sina Arc Alchemist-grafikkort en uppskalningsteknik kallad Xe Super Sampling (XeSS). Intel har inte lyckats sprida XeSS lika brett som AMD och Nvidia har med sina tekniker. Däremot står det klart att tekniker som dessa med stor sannolikhet kommer vara något som får mycket fokus i framtiden.
2022 i det stora hela
Året har bjudit på en hel drös av hårdvarunyheter. Vi har en ny aktör på grafikkortsmarknaden, DDR5 börjar bli det nya normala och tillverkare började våga ge sig på nya tolkningar av speldatorer. Trots ett par tråkigheter har 2022 generellt sett varit ett otroligt spännande år. Detta var till exempel året då stora teknikmässor började bli en grej igen efter pandemin. Även om priserna för grafikkort och moderkort kan tyckas vara en gnutta höga har vi fortfarande mycket att tacka 2022 för.