Hur NVIDIAs plats på grafikkortsmarknaden påverkas efter AMDs uppköp av ATI återstår att se och vi kommer garanterat höra mycket mer om detta från NVIDIAs håll. På MercuryNews har man publicerat en intervju med NVIDIAs vd Jen-Hsun Huang där han lättar hjärtat i flera intressanta frågor. Intervjun är gjord före AMD och ATIs affär så tyvärr nämns inte detta men man pratar om allt från NVIDIAs första programmeringsbara grafikkretsar, vilket var en stor och mycket riskfylld satsning från NVIDIAs sida. Man diskuterar även hur NVIDIA ser på sin medverkan i Sonys PlayStation 3-konsol för vilken man utvecklat grafikkretsen. Vi får även veta, från en som borde ha koll, att vi inte kommer få se filmliknande 3D-grafik i spel på ännu ett decennium.
“We are a good solid 10 years away from photorealism. In the next several years, we will still just be learning to do the basics of film, like motion blur, depth of field — all of that stuff alone chews up a lot of graphics processing. We’re pretty excited about moving to high-dynamic range where the color system has the fidelity of what we see in real life. The images don’t seem realistic yet. Articulating a human form and human animation, the subtlties of humans and nature, are still quite a ways away for us.”
För den som är intresserad av NVIDIA och vad företagets vd tycker och tänker om grafikmarknaden är detta mycket intressant läsning. Hela intervjun går att hitta på MercuryNews.com.