Valve talar om optimering för multi-core processorer i spel

0

Small preview image

Satsningen på processorer med flera kärnor är nu igång på allvar och efter att dubbelkärniga processorer mer eller mindre blivit standard under 2006 har nu Intel lanserat den första fyrkärniga processorn. Det stora problemet är dock att spelmarknaden, vilken ofta driver utvecklingen av prestandaprodukter framåt, fortfarande har väldigt lite att hämta av en flerkärnig processor. Spel är helt enkelt inte optimerade för att ta tillvara på parallell arbetskraft på samma sätt som bland annat renderingsprogram eller andra arbetsappliktioner. Men spelutvecklare har börjat visa intresse för flertrådsoptimering och en av de som satsar hårdast på detta är Valve.



Efter sin succé med Half-Life serien är Valve en av de hetaste spelutvecklarna på marknaden och man är inte sena på att hoppa på nya idéer och tekniker. Nu har Valve nyligen haft en pressvisning där man talat ut om sin satsning på speloptimering för flerkärniga processorer och det låter verkligen lovande för framtiden. Målet är att även fyrkärniga, åttakärniga och processorer med ännu fler kärnor ska ligga på 100% processoranvändning vid spel, vilket onekligen skulle ge helt nya möjligheter för Valve att utveckla inte bara grafiska effekter utan även andra tekniker som AI och fysikeffekter.


Genom att använda sig av en egenutvecklad flertrådsteknik, hybrid threading, har man kunnat se upp till 3.2 gånger så hög prestanda med en fyrkärnig processor jämfört med en motsvarande enkelkärnig processor. Gabe Newell hade följande att säga om arbetet på flertrådsoptimeringar för spel;


“the most significant development to PC games since the advent of the 3D card…”


Vi ser onekligen fram emot att se Valves nya tekniker implementeras i deras spel men tills dess kan man läsa mer om deras arbeta i några av de artiklar som dykt upp efter deras demonstration.


:: Ars Technica :: TweakTown ::

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments