Vilka säkerhetsprogram?|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilka säkerhetsprogram?
SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
Member Since:
July 21, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 11, 2006 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan! Har beställt de komponenter som står i sign, borde komma om några dagar. Nu är det så att jag ansluter till Internet via en WLAN router som har inbyggd brandvägg. Men jag vill också ha ngn slags mjukvara som skydd.
Brodern o föräldrarna kör med NIS 2005, tycks fungera bra, men är ganska prestandakrävande. Förslag på andra bra brandväggar och virusprogram?

När det gäller antispywareprogram så är det lite annan femma, har testat Ad-Aware och Spybot, den första verkade vara lite sådär, den sistnämnda helt kass. Då fick jag chansen att testa SpySweeper när jag jobbade på en datorbutik, verkade bra, har dessutom ett aktivt skydd mot trojaner o dylikt, men vad tycker ni andra om det programmet?

Webbläsare, använder just nu Mozilla Firefox v2.0, men hur är det med Opera, den sägs ju också vara riktigt bra?

Kom gärna med tips och förslag, ja allt ni har att säja om säkerhet, både positiva och negativa saker.

En annan sak är att jag skulle vilja lära mig om olika portar, vilka som används till vad, vilka man kan försöka blockera osv. Så har ni en länk till en bra sida så uppskattas det verkligen!

Tack på förhand!

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1093645
November 13, 2006 - 4:33 am
sp_Permalink sp_Print

Har du hårdvarubrandvägg i Router behöver du inte en mjukvarubrandvägg annat än Windows inbyggda.

Virousskydd kan vara bra att ha, det finns ett par gratisalternativ som AVG och Avast.
Avast körde jag under en längre period och det verkade fungera bra och drog inte så mkt resurser efter lite trixande.
AVG har jag bara testat som hastigast och kan inte riktigt uttala mig om.

Skulle jag dock köpa ett antivirus så hade jag nog köpt F-secure 2007 som precis släppts.

Spywareprogram, Spybot och adaware kirrar nog biffen. (Bra gratisalternativ alltså)

Firefox 2.0 är helt klart den bästa browsern, även om Opera och IE7 är bra dem med.

(EDIT): se dock till att configurera WLAN ordentligt så att det inte utnyttjas.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL