I en intervju förklarar två designers från Valve att Steam Deck sålts i flera miljoner exemplar. Något som ytterligare bevisar att enheten är en stor katalysator för handhållen gamings senaste renässans.
Valve sjösatte den första upplagan av Steam Deck för snart två år sedan. Vid lanseringstillfället var marknaden för handhållen gaming inte direkt populär bortsett från spelkonsolen Nintendo Switch. Det har alltid funnits handhållna spelkonsoler och datorer tillgängliga men produktsegmentet hade mer eller mindre hamnat i en dvala.
Steam Deck fick dock mycket uppmärksamhet och medans Valve inte har publicerat några exakta försäljningssiffror verkar det ha gått bra för företagets senaste satsning. Enligt Lawrence Yang och Pierre-Loup Griffais från Valve ska företaget ha sålt “flera miljoner” Steam Decks hittills. Detta kan innebära allt från två miljoner till tiotals miljoner enheter. Vi har som sagt inte fått några specifika siffror.
Det står klart att enheten lyckats väl då Valve nyligen avtäckt en uppdaterad variant med OLED-skärm och snäppet vassare hårdvara. En faktiskt uppföljare är även planerad att lanseras i framtiden. Valve väntar dock på att den hårdvara som finns tillgänglig tar ett tillräckligt långt steg i prestanda medans man håller sig inom samma nivå av energieffektivitet. Således kan det dröja innan vi får se en slags Steam Deck 2. Enligt företaget hänger det på hårdvaruskaparna.
På tal om OLED-varianten ska Valve enligt Gene Park hos Washington Post inspirerats av Nintendo och deras val att uppdatera sin spelkonsol Switch med en OLED-skärm halvvägs genom dess livsspann.
My Steam Deck OLED review: I’ve had it for the last week. With the new battery life, I can play modern and heavy budget games like “Lies of P” and even “Cyberpunk” for 4-5 hours.
Valve credits Nintendo for expanding the market for OLED handhelds. https://t.co/4EqDk3rIlj
— Gene Park (@GenePark) November 9, 2023
Vi har också sett andra företag som Logitech och Asus ge sig in på marknaden för handhållen gaming under det senaste året. Något som tyder på att segmentet har gjort en tydlig comeback. Hur länge den lyckas hålla i sig återstår dock att se.