Allt du behöver veta om hur webbhotell påverkar SEO. Hur man väljer, vad man ska kontrollera, när man ska flytta
Att välja en webbhotellstjänst är en av de första sakerna man tänker på när man lanserar en webbplats. Redan i detta skede är det lämpligt att tänka på sökmotoroptimering.
Valet av webbhotell - en av de första frågorna när du startar en webbplats. Redan i detta skede, när upp till aktiva främjandearbeten, verkar det långt, är det lämpligt att tänka på sökmotoroptimering, eftersom faktorn hosting är direkt relaterad till SEO. På en tvivelaktig server börjar du redan från början att beröva ditt projekt viktiga fördelar och i särskilt allvarliga fall - sätta stopp för en effektiv marknadsföring.
Typer av värdskap. En kortfattad läs- och skrivkunnighet
Alla webbplatser skiljer sig åt i storlek, filvolym, trafikbelastning osv. Det är uppenbart att olika resurser behöver servrar med egen hård- och mjukvarukapacitet. Det är därför det finns olika format för webbhotell. De mest populära är tre.
Virtuellt webbhotell (delat). Det enklaste och billigaste formatet för att vara värd för webbplatsen. Leverantören delar upp en fysisk server i många delar och ger var och en av dem till användarna. Det är ungefär som en sovsal, där du kan välja ett rum av önskad storlek (diskutrymme), men allt annat måste du dela med dina grannar (CPU, RAM, trafik). Alla uppgifter för serveradministration sköts av hoster. IP-adresser delas av alla: ibland ökar detta vissa risker för SEO, vilket vi kommer att diskutera senare.
Virtuell server (VPS/VDS). Denna typ av hosting skapar flera virtuella maskiner på en enda fysisk server. Med hjälp av särskild programvara emuleras en dedikerad server för varje abonnent. Användarna är helt isolerade från varandra: om grannen förbrukar mycket resurser påverkar det inte de andra platserna. Samtidigt kan varje abonnent administrera sin egen virtuella server: installera nödvändig programvara, skript och konfigurera värdskapet för projektet. Och slutligen, genom att ha hemsidan på VPS/VDS får varje prenumerant sin egen IP-adress. Funktionaliteten hos detta webbhotell ligger nära en komplett dedikerad server, men är betydligt billigare.
Dedikerad server (Dedicated). Den mest kraftfulla varianten av ett webbhotell. Detta är en separat fysisk maskin i rackdatacentret, som står helt till kundens förfogande. Formatet förutsätter inga grannar. Inte ens leverantören har tillgång till servern. Den senare ansvarar endast för att utrustningen fungerar smidigt. Detta värdformat behövs för resurskrävande webbplatser med stora databaser och många tusen besökare.
Är det värt att avstå från delat webbhotell från början?
Det är lätt att gissa att de flesta SEO-riskerna är förknippade med att ha en webbplats på en delad webbhotellstjänst. Betyder det att du måste ge upp idén från början? Vi anser att nej. Virtuellt webbhotell är det bästa formatet att börja med. Det gör att du kan effektivisera budgeten och använda de sparade pengarna till att lösa viktiga frågor som rör den första optimeringen - inköp av innehåll, länkar, granskning av webbplatsen osv.
När projektet blir fullt kan du alltid flytta till ett mer avancerat värdformat med fler resurser och administrationsmöjligheter. Vanligtvis rekommenderas detta när antalet besökare på webbplatsen överstiger 2-3 tusen per dag. Med en kompetent åtgärd kan du inte oroa dig för problem med sökmotoroptimering - minskad trafik, sidor som försvinner ur indexet och andra skräckhistorier från SEO-forum.
Allt detta är förstås meningsfullt om du först samarbetar med en lämplig leverantör som kontrollerar parametrarna för sin hostingeffektivitet och inte har tvivelaktiga webbplatser på sina servrar. Därefter berättar vi vilka kriterier som används för att bedöma kvaliteten på webbhotell och hur du kan undvika att dina problem med SEO-marknadsföring beror på leverantörens fel.
Vilka värdparametrar påverkar SEO
Hostingfaktorn påverkar inte bara direkt webbplatsens prestanda, utan har också en indirekt inverkan på marknadsföringen. I det första fallet är allt klart: en nedlagd server innebär en otillgänglig webbplats. När det gäller de faktorer som påverkar främjandet är allting mer komplicerat här. Uttryckt kan webbplatsen fungera normalt, men om det finns uppenbara problem hos hosterföretaget kommer sökmotorernas inställning till resursen att påverkas, vilket leder till att det blir svårt att marknadsföra den. För att försäkra dig mot sådana scenarier rekommenderar vi att du uppmärksammar de grundläggande kriterierna för kvalitetshosting.
Driftstid
Driftstid är en indikator som visar hur länge servern i genomsnitt är igång utan avbrott, dvs. hur tillgänglig din webbplats är. På ett webbhotell med en tillgänglighet på 99 % kommer webbplatsen till exempel att vara otillgänglig i genomsnitt 14,4 minuter per dag. Det är uppenbart att denna faktor påverkar rankningen. En webbplats som inte fungerar fungerar frustrerande för användarna, men framför allt skapar den problem för indexeringen. Eftersom sökmotorerna inte kan ta sig förbi en "lögnaktig" webbplats kan viktiga sidor ligga kvar i indexet under lång tid eller helt försvinna ur indexet. Därför är en hög drifttid det första du bör tänka på. Ett bra riktmärke är en drifttid på minst 99,8 %. Dessa siffror innebär att din webbplats i genomsnitt är otillgänglig i mindre än 3 minuter per dag. Optimalt sett bör upptiden vara minst 99,98 %.
Hur man kontrollerar Uptime hosting
Varje hoster kommer av uppenbara skäl att kräva högsta möjliga tillgänglighet för sin serverinfrastruktur. Dessa siffror kan vara långt ifrån sanningen, så det är viktigt att hålla koll på drifttiden. Du kan använda övervakningstjänster online (Host-tracker, Ping-Admin osv.) eller Yandex.Metrics (Rapporter → Standardrapporter → Övervakning → Valideringsresultat).
Hastighetsegenskaper
Det faktum att laddningshastigheten på en webbplats är en viktig rankingfaktor ifrågasätts inte i dag. Snabbt laddade sidor förbättrar beteendefaktorer: färre avslag och fler visningar. Sökmotorernas algoritmer gillar sådana scenarier - de behandlar snabbt laddade webbplatser mer lojalt, vilket återspeglas i höga rankingpositioner.
Sidans laddningshastighet beror på två faktorer: intern optimering (webbplatsens ägare) och serverdelens särdrag (detta är värdeleverantörens ansvar). Om webbplatsen genomförde de grundläggande rekommendationerna för att öka nedladdningshastigheten, men prestandan fortfarande inte når upp till acceptabla parametrar, är detta en anledning till eftertanke, inte om din hoster begränsar dina möjligheter.
Du kan få en utökad sammanfattning av laddningshastigheten i Yandex.Metrika: Rapporter → Standardrapporter → Övervakning → Sidladdningstid.
Webbläsaren laddar sidorna i flera steg och hastigheten kan sjunka i något av stegen. Tack vare de många mätvärden som finns tillgängliga i rapporten kan du bättre förstå varför webbplatsen är långsam. Sammanfattningen "Server Response Time" visar hur det går för ditt webbhotell. En svarstid på mindre än 200 ms anses vara en bra indikator.
När du väljer en webbhotellstjänst rekommenderar vi också att du uppmärksammar ytterligare parametrar som påverkar nedladdningshastigheten och tjänstens kvalitet i allmänhet:
kanalkapaciteter;
den klass av utrustning som används av leverantören;
funktioner i serverprogramvaran;
typ av enheter: klassiska hårddiskar eller ultrahögt snabba NVME SDD-diskar;
den virtualiseringsteknik som används (för VPS/VDS).
Återigen delas ansvaret för nedladdningshastigheten lika. Det är orimligt att ställa krav på leverantören om webbplatsen inte är optimerad internt eller om ägaren är värd på den enklaste shred-rate med en daglig närvaro av flera tusen personer.
Infrastrukturens säkerhet och tillförlitlighet
Detta är två viktiga egenskaper som påverkar SEO-arbetet. Att utvärdera tillförlitligheten hos ett webbhotell bör inte vara en tom försäkran från leverantören, utan genom helt objektiva mått. För det första är det användningen av modern programvara och dess ständiga uppdatering som eliminerar sannolikheten för sårbarheter som kan dra nytta av illvilliga personer. Den andra viktiga punkten är regelbunden kontroll av servrar med antivirusprogram.
Den tredje faktorn är grannar (se nedan)
Den övergripande tillförlitligheten hos serverinfrastrukturen bedöms enligt Tier-standarden. Alla datacenter är indelade i fyra kategorier - Tier I, Tier II, Tier III och Tier IV. Vi rekommenderar att du väljer certifierade datacenter av Tier III-nivå eller högre. Förutom en mycket tillförlitlig infrastruktur och hård- och mjukvara finns det redundans i den aktiva hårdvaran. De aktiva platserna förblir tillgängliga oberoende av situationen, oavsett om det handlar om planerat underhåll eller force majeure.
Lokalisering av servrar
Den geografiska faktorn är inte den minst viktiga när du väljer ett webbhotell. Ju längre bort servrarna befinner sig från användarna, desto längre sträcka måste datan täcka. Allt detta påverkar sidans laddningshastighet (en påminnelse, en viktig faktor i sökmotorernas ranking). Om din webbplats riktar sig till en lokal publik är det därför oklokt att lägga upp projektet i ett datacenter på andra sidan havet. Servrarna bör vara så nära som möjligt den huvudsakliga målgruppen för din webbplats.
Du kan få information om de länder som användarna oftast besöker din webbplats från i Yandex.Metric: Rapporter → Standardrapporter → Publik → Geografi.
För projekt som är inriktade på global marknadsföring är den bästa lösningen att använda CDN-nätverk (Content Delivery Networks). Den här tekniken garanterar minimala pings, oavsett var i världen användaren befinner sig.
Är delning av IP ett hinder för marknadsföring och vad är den tvivelaktiga grannfaktorn?
Alla webbplatser som finns på samma delade webbhotell delar en IP-adress. Många människor är bekymrade över detta faktum. I vissa fall är de inte ogrundade. Till att börja med påverkar inte en delad IP-adress i sig självt webbplatsens position i SERPs. Detta har upprepade gånger bekräftats av både Google och Yandex. Men det kan uppstå problem. Detta inträffar när ditt projekt ligger i anslutning till tredje parts anläggningar och därför delar samma IP-nummer med dem.
Potentiellt farliga grannar är förbjudna webbplatser, dörröppningar, spammare, phishingresurser och webbplatser som distribuerar viral programvara. Om en sökmotor beslutar att blockera deras IP-adresser begränsas också tillgången till andra resurser. Det andra scenariot är när en webbplats läggs till i Googles tilläggsindex. I det här fallet visas resursen inte i huvudresultaten, men kan nås via länken "Visa dolda resultat". Naturligtvis klickar ingen på sådana länkar. Detta leder till att din webbplats helt och hållet förlorar söktrafik från Google på grund av grannarnas fel.
Det finns två sätt att skydda sig mot sådana scenarier. För det första ska du inte jaga misstänkt billigt delat webbhotell (gratisalternativ som vi inte ens överväger). För det andra bör du alltid kontrollera vilka webbplatser du har en gemensam IP-adress med. Du kan göra detta med hjälp av särskilda onlinetjänster, bokstavligen med några få klick.
Vad bör man vara uppmärksam på?
Förekomsten av vuxenwebbplatser. Porrsajter, eskortsidor och andra webbplatser kan ha en negativ inverkan på ditt projekt om du har sådana webbplatser som värdgrannar. Exempel på sådana webbplatser: 1, 2. (Vanligtvis kan de lätt identifieras genom domännamnet);
Många projekt med samma tema är ett säkert tecken på ett nätverk av satelliter eller dotterbolag;
Det finns helt enkelt för många resurser på en IP (mer än 150).
Närvaron av dessa oönskade moment är ett starkt argument för att byta leverantör eller byta till en taxa med en dedikerad IP.
En webbplats för försäljning av virke gränsar till tvivelaktiga projekt, vars syfte framgår redan av namnet på domänerna.
Påverkar byte av IP-adress SEO?
En allt vanligare åsikt är att om webbplatsen flyttas till ett nytt webbhotell och en ny IP-adress kan den förlora positioner i SERP. Det är mer som en myt. Med min stora erfarenhet kan vi bedöma att om projektet överförs på rätt sätt kommer inget att hända honom. Men det är alltid bättre att flytta webbplatsen till en ny server än att anförtro den tekniska supporten till värdpersonalen. Projektets ägare rekommenderar i sin tur att du uppmärksammar några viktiga punkter:
Välj en ny IP-adress som inte skiljer sig alltför mycket från den regionala adressen.
Flytta ditt projekt till en IP med en ren historik och kontrollera om adressen finns i Roskomnadzors register för säkerhets skull.
Undvik långa driftstopp under migreringen.
Genom att följa dessa enkla regler kan du garanterat undvika konflikter med sökmotorerna.