MHL är ett USB-baserat videogränssnitt för mobila enheter som växer kraftigt i popularitet i takt med att våra enheter klarar av att driva mer avancerad media. Nästa version av gränssnittet, MHL 3.0, medför stöd för 4K-upplösning och Dolby DTS-HD.

MHL, som oftast används genom en adapterkabel mellan micro USB och HDMI, är ett smidigt gränssnitt för att exempelvis ansluta en surfplatta eller mobiltelefon till en TV eller förstärkare och spela upp högupplöst material. Version 3.0 av MHL tar ett steg framför panelmarknaden och ger stöd för upplösningar upp till 3840 x 2160 pixlar i 30 hertz. Ännu har TV-apparater med den upplösningen inte fått ett större genomslag vilket gör MHL 3.0 till ett mer framtidssäkert gränssnitt än tidigare.

Nyheten med 4K-upplösningar över MHL klaffar även bra med 4K-stödet som introducerats i Android i och med Android 4.3. Gränssnittet får i övrigt också ett utökat stöd för RCP, eller Remote Control Protocol, för anslutning av exempelvis möss och tangentbord. Det finns stöd för laddning med upp till 10 watts effekt, innehållsskydd med HDCP 2.2, surroundljud med Dolby Truehd och DTS-HD samt stöd för mer än en extern skärm för den vill.

Ännu vet vi inte när vi kan tänkas se MHL 3.0 implementerat på marknaden, men då det är bakåtkompatibelt med äldre MHL 1 samt 2 vore det inte orimligt att få se det i enheter under första halvan av nästa år.

Källa: Phandroid


Relaterade artiklar

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Anton Karmehed
Admin
11 Årtal sedan

Mycket glädjande att se ett fullgott codecstöd för surroundljud också. Fortfarande lite osäker på hur man fixar en användarvänlig koppling mellan surfplatta och TV med ett icke trådlöst gränssnitt dock. För kvalitét och prestanda är ju kabel oslagbart, men det är ju inte särskilt najs med en kabel över hela vardagsrummet.
En snygg MHL-docka för plattan på soffans armstöd eller liknande kunde ju funkat. Alternativt att man använder mobilen som fjärr, men då är man återigen i behov av två enheter. Röst och geststyrning är ett annat alternativ. 🙂