Strömförbrukning och effektivitet

Inte minst på senare år har energieffektivitet blivit en minst lika viktig punkt att vidareutveckla som prestanda, både för stationära och bärbara datorer. För mobila enheter innebär energieffektiviteten bättre batteritid vilket har sina uppenbara fördelar, men även på den stationära sidan finns det goda skäl att vilja ha en strömsnål dator; dels innebär det lägre elkostnader i längden, och dels innebär det att systemet är snällare mot ditt nätaggregat. En låg strömförbrukning tenderar även att vara innebära mindre energi som kan omvandlas till värme.

Det finns flera aspekter hos energiförbrukningen som är värda att ta en titt på för att få en bild av en processors effektivitet. Tyvärr går det inte att pålitligt mäta den exakta förbrukningen hos endast processorn, utan istället får vi mäta för hela testsystemet inklusive moderkort och grafik och matcha komponenterna mellan systemen i möjligaste mån. Därefter kan vi granska förbrukningen för olika typer av belastningar.

Varje testsystem använder ett Geforce GTX 1070 Strix från Asus och drivs av nätaggregatet HX1000i från Corsair. Mätningen sker via en digital effektförbrukningsmätare som kan logga effekten varje sekund.

Genomsnittlig förbrukning – diskret grafik

Medan Core i5-7600K ligger på en något lägre förbrukning än sin föregångare noterar vi en något högre förbrukning hos i7-7700K. Vi körde testet ytterligare en gång för att verifiera resultatet, och i nuläget är det oklart varför så är fallet endast för i7-modellen. Vi kommer inom kort upprepa testet med ytterligare ett i7-7700K-exemplar.

Vi ser ett liknande mönster i speltestet med Civilization VI. Core i5-7600K ligger något lägre i effektförbrukning än i5-6600K, medan i7-7700K ligger något högre än sin föregångare.

Effektivitet – diskret grafik

Effektförbrukningen i watt ger oss en bild av hur mycket energi som förbrukas i genomsnitt varje sekund under en belastning, en bra siffra att ha i åtanke för att exempelvis uppskatta hur mycket elräkningen kommer landa på om samma belastning körs kontinuerligt. Men det är inte så de flesta system körs, och det finns andra faktorer som är viktiga att ta med i beräkningen – exempelvis kan en processor dra mer ström per sekund, men samtidigt bli klar med sitt arbete snabbare än konkurrenterna. På så sätt kan processorn vara mer energieffektiv även om den drar mer ström.

För att få fram ett jämförande effektivitetsvärde kör vi våra effektförbrukningstester och granskar hur mycket energi som totalt har gått åt för arbetet, och dividerar sedan det med den totala mängden bildrutor som har renderats i en videokonvertering eller i ett speltest. Vi får då ett effektivitetsvärde i antal joule per renderad bildruta – ju lägre värde, högre effektivitet.

Videokonvertering – Handbrake

Här ser vi en liten men märkbar förbättring i energieffektivitet för Kaby Lake jämfört med Skylake. Den största skillnaden är dock fortfarande jämfört med AMD:s alternativ och samt den äldre Haswell-arkitekturen.

Spel – Civilization VI (DX11)

Motsvarande skillnad gör sin påmind även i ett spelscenario. Civilization VI är en CPU-tung titel, och även om i7-7700K har en något högre totalförbrukning i det här testet än sin föregångare så gör också den bättre prestandan ett tydligt avtryck. I slutändan är skillnaderna mellan Intels senaste processorgenerationer i princip försumbara, även om de är mätbara.

Subscribe
Notifiera vid
2 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Dadde
7 Årtal sedan

Ser ut som I7 4770 @3.5Ghz hänger med även detta året.

Anton Karmehed
Admin
7 Årtal sedan
Reply to  Dadde

Indeed Dadde! Det är lite tråkigt att se hur lite som faktiskt hänt prestandamässigt. Men tyvärr ganska väntat med tanke på att Intel inte har någon konkurrens att tala om, ännu… 🙂