Den kanske största skillnaden mellan Oculus Rift och HTC Vive är att sistnämnda låter dig använda hela vardagsrummet som spelplan, men det ser inte Oculus som ett problem – konsumenter har ändå inte plats hemma.

Virtuell verklighet kan ge en häftig spelupplevelse även i sittande ställning, exempelvis med rymdsimulatorer som Elite Dangerous eller Eve Valkyrie, men de allra mest imponerande spelupplevelserna är de där du som spelare får lite mer utrymme att röra dig och utforska den virtuella miljön, samt interagera med den. Både Oculus och HTC har teknik för den typen av upplevelser, men av de två är det bara HTC som kommer lanseras tillsammans med rörelsekontroller och ett skräddarsytt system för att du säkrare ska kunna röra dig i spelet utan att snubbla på sladden, riva omkull en vas eller trampa på hunden.

”Konsumenter har inte plats”

Oculus har sitt eget system på ingång, kallat Oculus Touch, men i en intervju med Polygon menar Oculus representant Jason Rubin att man inte ser det som ett problem. De allra flesta som är intresserade av VR har ändå inte så mycket utrymme tillgängligt hemma för att dra nytta av de 4,6 x 4,6 meter som HTC Vive erbjuder. Därför kommer Oculus inte prioritera VR på rumsskala – åtminstone inte ännu.

”Some people will really want room scale. It’s definitely cool. We have the tech ability to provide room scale. Our tech doesn’t preclude that. At some point we’ll demo that.”

– Jason Rubin, Oculus

Rumssensorerna till Oculus Rift ger dig en rörelseyta på 4,6 x 1,5 meter, och det menar Rubin ska vara fullt tillräckligt för första generationens VR – det är desto viktigare att istället försöka få ner prislappen.

Med det sagt så menar Oculus att man kommer satsa även på den typen av VR-upplevelser framöver, för de konsumenter som har utrymme nog att undvara. Exakt när är fortfarande oklart, och troligare är att VR på större yta inledelsevis kommer vara någonting vi ser som installationer i exempelvis nöjerparker, museum, köpcenter och andra publika demonstrationer innan det hittar in i var mans vardagsrum – åtminstone för Oculus del.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
HenkoMorkul Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Morkul
Medlem
Morkul

Att endast ha 1,5 meter att röra på sig i djupled är på tok för litet. Oculus har känns extremt begränsad på det tidigare så jag trodde de skulle komma med an snabb förändring. Undrar varför de försvara beslutet, måste ligga något tekniskt bakom.

miloheke
Medlem
miloheke

Självfallet är det så. Hade de kunnat lösa det enkelt tekniskt så hade Oculus haft stöd för rumskala. Troligtvis beror det på spårlösningen.