Geforce Experience och Shadowplay

Nvidia fortsätter att optimera sina grafikkortsdrivrutiner för Geforce-familjen och man hävdar att deras nya R320-drivrutiner kommer bland annat med flera prestandaoptimeringar men även andra nyheter. Bland annat ska Nvidia optimerat sina drivrutiner ytterligare för att minimera ojämna renderingstider, något som varit en het potatis de senaste månaderna. Särskilt har man fokuserat sitt arbete på multi-GPU-konfigurationer, vilket också är då detta fenomen uppkommer som oftast.

r320drivers

Tillverkaren fortsätter även att jobba med sin mjukvara Geforce Experience som blivit ett lyckat koncept för Nvidia. Betaversionen av Geforce Experience har hämtats hem 2,5 miljoner gånger och antalet spel som stöjds utökas för var dag som går. Totalt stödjs idag ett 70 tal olika titlar.

Tanken med Geforce Experience är att man med en enkel knapptryckning ska kunna optimera ett spels grafikinställningar efter just din unika hårdvara. Något som görs möjligt genom stora mängder interna tester och även rapporter från användare och konsumenter.

Den stora nyheten med Geforce R320-drivrutinen är att Geforce Experience nu ingår i varje drivrutinspaket. Det är fortfarande möjligt att slopa installationen av mjukvaran men den kommer alltid att finnas med i Nvidias drivrutiner framöver.

Geforce Experience och Shadowplay

Geforce Experience börjar bli något av Nvidias mjukvaruhubb för Geforce-grafikkort och några av de nya funktioner vi kommer att få se framöver är stöd för Nvidias spelkonsol Shield och Shadowplay.

shadowplay

Shadowplay är mer eller mindre en flört från Nvidia mot sociala spelnätverk. Mjukvaran använder sig av Kepler-arkitekturens H.264 encoder för att spela in spelsessioner och lagra som video på din dator. Nvidia menar att eftersom inspelningen sker i grafikkretsens dedikerade encoderkrets ska prestandaförlusten vara minimal, mellan 1-3 procent. Shadowplay ska arbeta i bakgrunden och automatiskt spela in dina 20 minuters senaste speltid. Vilket betyder att det där makalösa headshotet i BF3 eller den overkliga combacken i Age of Empires 2 HD alltid finns dokumenterad.
Är man säker på att skapa spelmagi redan från start av ett spel går det även bra att manuellt spela in längre sessioner med Shadowplay.

Shadowplay stödjer 1080p vid 30 fps men kan givetvis även spela in i andra upplösningar. Hur det fungerade med högre upplösningar var dock inte helt klart när Nvidia presenterade funktionen.

Annons

9
Leave a Reply

Please Login to comment
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Anton KarmehedflakesLuckyLukefackamato Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
bran
Medlem
bran

Fråga; varför testar ni endast upplösningar som i flertalet fall ändå inte är ”spelbara” (under 30FPS)?

Medlem
Calle2003

Tomb Raider lägsta pris på Prisjakt länkar mot Sleeping Dogs.

fackamato
Medlem

Hm. Mitt GTX 580 har pajjat, sa jag ”maste” ha ett nytt graffe. Kikat lange pa GTX 670 men det ar inte sa billigt. Sneglade pa 7970 och det ar ju ofta lika bra samt lite billigare (nu ar det ju AMD, vilket inte ar jatteskoj i Linux, men men…)

Kan man vanta sig lite pris-sankningar fram NVIDIA och/eller AMD nu med detta kort lanserat?

LuckyLuke
Medlem
LuckyLuke

har ni några resultat för fler skärmsupplösningar när kortet har överklockas?

Gunnar Blennborn
Medlem
Gunnar Blennborn

Hur är det med 3d gaming igentligen? Påverkar det kortet eller är det bara skärm som är viktigt i det avseendet?