Logitech G920 - Provkörning

Testerna börjades genom att sätta fast G920 i skrivbordet och pedalerna på golvet. Första titel ut är Forza Horizon 2 och Forza 6 på Xbox. De inbyggda kontrollerna underlättar livet enormt när man skall bläddra i menyer och är verkligen ett stort plus. Däremot kan man hävda att det kanske förstör inlevelsen lite att ha färgade X,Y,Z knappar på ratten i synfältet.

Sagt och gjort, så startade vi med en runda runt Nurnburgring i en Mazda 787B:

mazda787

I första svängen redan trycktes stolen bak på golvet, pedalerna fram och bilen flög ut genom svängen. Bromspedalen var så hård att 100 procent broms inte var möjligt att uppnå utan att antingen stolen gled iväg eller pedalerna.

Lösningen blev att ställa ner känsligheten på bromsen med hjälp av en justering av deadzonen i spelet. Kort därefter blev det en mycket behagligare upplevelse.

Forcefeedbackmotorn är relativt tyst, inga hörbara fläktljud eller konstiga oväsen. Precisionen i ratten är hög och det är svårt att klaga på något i den änden. Alla små gupp och släppningar i grepp känns direkt och är precisa. De dubbla motorerna i ratten gör sig till rätta och erbjuder en hel del motstånd om man låter de ligga kvar på originalinställningen (100%).

Om man inte är van vid att köra med ratt sedan tidigare är det ett enormt och obeskrivligt lyft av upplevelsen och spel som Horizon 2 och Forza 6 gör sig helt rätt med en dedikerad ratt.

Växlingen går bra till och paddlarna känns gedigna och av hög kvalitet, mycket tack vare sitt utförande i aluminium. Däremot saknar man att det inte ingår en växelspak i paketet som det gjorde i de tidigare modellerna G25/G27.

Upplevelsen i PC-baserade titlar såsom Asetto Corsa och Dirt Rally var också utmärkta utan några problem. Det enda som är värt att nämna är att man kan behöva konfigurera om vissa knappar för att fungera med spelets funktioner.

Mjukvara

Vid inkoppling till PC får man möjlighet att justera inställningar från Logitechs egna mjukvara:

software1

software2

Man kan här ställa om knappar, rattutslag, känslighet med mera. Det mesta kan man redan göra inne i olika spels inställningar så det lär inte vara ofta man tittar in här. Men alltid kul att det finns möjlighet.

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JonasRobert Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Robert
Gäst

Roligt med uppmärksamhet kring simracing och dess spel och hårdvara, verkligen välskrivna artiklar! Kör själv iRacing 🙂

Jonas
Gäst
Jonas

”Till pedalerna medföljer en liten gummispik som man kan montera bakom pedalen för att begränsa hur långt man måste trycka pedalen. Detta kan vara användbart om man vill “simulera” en hård och kort hydraulisk bromspedal[…]”

Skulle nog säga att gummikonan är mer än en rolig grej, kapade 2-3 tiondelar runt Laguna Seca i RaceRoom med en Corvette med en gång när jag testade första gången.

Medlem
Olle P

Jag upplever detta som en gedigen undersökning för de redan frälsta.
För den som lägger 100kr på ett äldre racingspel och vill köpa en ratt för att se om racing är en trevlig syssla känns det magstarkt att lägga 2000kr på en ratt. Dyrt ”prova på”!
Jag saknar kategorin ”Bäst runt 500kr”.

För övrigt har jag även upplevt kompatibilitetsproblem när den simulator man vill köra inte vill kännas vid att ratten alls existerar.