Microsofts färska grafikgränssnitt Directx 12 ska ge bättre prestanda och energisnålare drift inte minst i krävande datorspel. Den tekniska förhandstitten av Windows 10 kommer mycket riktigt med Directx 12 integrerat men än så länge avvaktar grafikkortstillverkarna AMD och Nvidia med kompatibla drivrutiner där Microsoft verkar sköta planeringen.

Windows 10 Technical Preview kan idag testas fritt för den som känner sig manad och en av de mer spännande nyheterna i operativsystemet är alltså grafikgränssnittet Directx 12. Microsofts svar på AMD:s grafikgränssnitt Mantle ska vara bättre förberett för flertrådade processorer, ge högre prestanda på mindre kraftfulla system och på det stora hela vara betydligt mer effektivt i sin resurshantering än dagens gränssnitt Directx 11.

Microsoft har redan tidigare demonstrerat flera av fördelarna med Directx 12 och vi har även fått bekräftat att de flesta av dagens grafikkretsar från AMD, Nvidia och Intel kommer stödja det nya grafikgränssnittet. Samtidigt är det troligt att det kommer krävas nya kretsar för viss utökad funktionalitet som Directx 12 kommer att möjliggöra men redan med dagens grafikkort ska konsumenter kunna ta del av många av de förbättringar som Microsoft lagt in i gränssnittet.

Redan idag kan man i den tekniska förhandstitten av Windows 10 se att Directx 12 faktiskt finns inbakat i operativsystemet men samtidigt saknas det möjligheter att utnyttja stödet. Problemet är att varken AMD, Intel eller Nvidia lanserat grafikkortsdrivrutiner med stöd för Directx 12 och det gäller även för spelutvecklare att baka in Directx 12-stöd i sina grafikmotorer.

DX12Windows10

Directx 12-drivrutiner lagom till Game Developer Conference i mars?

NordicHardware har under dagarna varit i kontakt med både AMD och Nvidia och fått om inte klara besked så åtminstone indikationer på när vi kan få se grafikkortsdrivrutiner med stöd för Directx 12. Den korta historien är att det hela är upp till Microsoft som inte gett grafikkortstillverkarna klartecken för att släppa några Directx 12-drivrutiner ännu.

”The exact public availability date of DirectX 12 is determined by Microsoft. We will have a compatible driver at that time.” skriver talespersoner från AMD i en mailkonversation med NordicHardware.

AMD bekräftar att Microsoft sitter med fingret på avtryckaren och säger att man kommer stå redo med Directx 12-drivrutiner när väl mjukvarujätten ger sitt godkännande. Medan Nvidia ger oss en mer tydlig indikation på när vi kan vänta oss att detta sker;

”The Win10 preview is out, but DX12 is still not final yet. We’re expecting more details on DX12 around GDC.” meddelar Lars Weinhand, Sr. Technical Marketing Manager, på Nvidias europeiska kontor.

Med andra ord kommer vi som tidigast få se drivrutiner med stöd för Directx 12 i början av mars när Game Developer Conference går av stapeln och då lär vi även veta mer om vilka ytterligare förbättringar och nyheter det nya grafikgränssnittet kan erbjuda.

Relaterade artiklar

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
S0urcerr0RMASSSWEDE Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Magnus
Medlem
Magnus

Hoppas detta kan driva på utvecklingen av att övergången går fortare till directx 12 än den extremt långsamma övergången mellan directx 9.0c till 11 eller tom 10. Med tanke på att dagens konsoller knappt eller inte är närheten av klara full HD och 4k TV är påväg att snart bli det vanliga formatet (tror personligen att under 2016 blir det mera vanligt) så behöver de desperat göra något för att optimera kraften. För det är konsollerna som styr utvecklingen och inte PC tyvärr. Men om vi på PC världen kan få ta del av detta ser jag inget problem. Som… Läs hela »

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Det är nog bra att MS väntar med release av DX12. Jag misstänker att både Mantle och DX12 kräver riktigt ordentlig planering för att bli rätt implementerat. Releasar man detta API för snabbt kanske DX12 arkitekturen blir slarvigt uppbyggd och olämplig att jobba vidare med. Det sista MS vill är att göra programmerarna förbannade för att dom måste skriva om stora delar av sin spelgrafiks-motor bara för att MS inte gjorde rätt med DX12 från början. Just att DX12 innebär hårdvarunära programmering (väldigt tidskrävande) kan skapa feta problem även om DX12 bara revideras lite grann. Det finns alltså inte samma… Läs hela »