Directx 12 blir bara mer intressant och nu visar Microsoft en ny teknik som med namnet multiadapter kan betyda döden för spelprocessorer utan integrerad GPU. Tekniken kan få alla former av grafikkretsar att samarbete och Microsoft visar hur en enkel integrerad Intel GPU kan kopplas samman med ett kraftfullt Nvidia-grafikkort för ökad bildfrekvens.

Directx 12 kommer som bekant göra det teoretisk möjligt att få olika former av grafikkretsar att kopplas samman för att öka prestandan i spel. Oavsett om det är AMD eller Nvidia som tillverkar grafikkretsarna i fråga eller om deras GPU-arkitektur skiljer sig åt. Målet med Directx 12 är att alla prestandakomponenter och beräkningsenheter i din dator ska kunna hjälpa till vid renderingen av bildrutor i spel för ökad prestanda och bättre spelupplevelse. Detta görs möjligt genom att arbetet med 3D-grafik bryts ned i parallella uppgifter som kan fördelas över separata och ej funktionslika kretsar.

”The fine grained-control over ALL of the hardware in the system offered by DirectX 12 gives game developers the power to use techniques that were simply not possible in DirectX 11. Our Multiadapter demos only scratch the surface of what creative game developers can do now that they have the ability to directly use ALL of the graphics hardware in the system, even if such hardware has different capabilities and is from different manufacturers.” skriver Microsoft på sin MSDN Blog.

Med Directx 12 multiadapter tas tekniken till sin spets då den låter din processors integrerade grafikdel ta över en del av arbetsbördan från ditt externa och betydligt mer kraftfulla grafikkort. Genom en demonstration i Epic Games ”Unreal Engine 4 – Elemental Demo” visade Microsoft hur ett ensamt Geforce GTX Titan X grafikkort med hjälp av en ej nämnd integrerad Intel GPU kunde leverera en prestandaökning på över 10 procent med 39,7 bilder per sekund mot 35,9 bilder per sekund när endast Titan X-grafikkortet skötte renderingen i spelet. Då låg GPU-belastningen på 100 procent för Nvidias Titan X GPU medan den integrerade Intel grafikkretsen belastades till 70 procent och alltså har ytterligare resurser tillgängliga.

10 procent ”gratis” prestandaökning i spel

En klart märkbar prestandaskillnad som troligtvis skulle kunna vara procentuellt större med ett minde kraftfullt grafikkort och en rejäl bonus mot dagens speldatorer vars integrerade grafikdelar mestadels kan anses som bortslösat kisel. Såhär förklarar Microsoft upplgget i sin utvecklarblogg.

”Virtually every game out there makes use of postprocessing to make your favorite games visually impressive; but that postprocessing work doesn’t come free. By offloading some of the postprocessing work to a second GPU, the first GPU is freed up to start on the next frame before it would have otherwise been able to improving your overall framerate.”

Microsoft menar att man bör kunna plocka ut ytterliga prestandavinster med hjälp av multiadapter-tekniken i framtida Directx 12-titlar. Vilket låter som mycket goda nyheter för de flesta PC-spelare som idag sällan får nytta av sina integrerade grafikdelar. Det kan samtidigt vara en dödsdom för spelprocessorer utan integrerade grafikdelar. Både Intel och AMD har idag entusiastprocessorer utan integrerad GPU som tillsammans med ett kraftfull grafikkrets levererar mycket god grafikprestanda. Med introduktionen av Directx 12 pekar mycket på att dessa CPU-modeller antingen kommer att dedikeras till kraftfullare arbetsstationer eller troligare ersättas helt av liknande modeller med integrerad GPU.

Källa: MSDN Blog

Läs även

7
Leave a Reply

Please Login to comment
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
OldvikingschoolSven TobakMASSSWEDES0urcerr0R Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Skuggan777
Gäst
Skuggan777

Dock tappar man trådar och extra funktioner som CPU’s utan integrerad GPU har som man skulle kunna utnyttja bättre med DX12
Så nej jag tror knappast detta är döden för entusiastserien.

Tellus82
Medlem
Tellus82

Sen glömmer man dessutom hur detta påverkar boost frekvenser & tdp värden, kör man maxbelastning på integrerad gpu så kommer det i väldigt många fall ställa till en del med värme och per automatik tappas kontinuerlig boost, det kan även ske om sammanlagda tdp’n överskrider sitt maxvärde. För att inte tala om alla andra problem detta kan ställa till med rent kompabillitetsmässigt. Jag ser detta mer som ännu ett i raden av försök att pusha för apu trots att det inte behövs.

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Wow! DirectX 12 bjuder ju bara på mer och mer. Helt klart en revolutionerande nyhet som tar oss närmre spelkonsoller och arkadmaskiner i att pressa prestanda ur hårdvaran.Dom senaste Win10 Build’sen börjar bli snabba nu oxå, så det kan bli en bra spelplattform. Bara i IE märker man att webbsidor scrollar supermjukt och HDD-LEDen jobbar mindre. En sak dom inte gick in på är att iGPUer brukar begränsas mycket av minneshastighet, men brukar ha hög prestanda matematiskt sett istället. Om man har det i åtanke när man fördelar arbetsbördor med DX12 kanske man kan kombinera iGPU’ns styrkor med dGPU’ns styrkor.Eller… Läs hela »

Magnus
Medlem
Magnus

OM nu DX12 kommer förenkla andvändandet av flera cores ordentligt och även andra program. 4 cores och en gpu motsvarar samma yta som 8 cores och ingen gpu på processor ytan.

Sven Tobak
Gäst
Sven Tobak

Eftersom det är upp till tillverkaren så blir detta inget mer än en gimmick. Man kommer alltså inte per automatik få 10% boost bara pg a nya DX.

Robin Larsson
Medlem
Robin Larsson

Så Dx12 bjuder på den funktion Lucid Virtu skulle ha bidragit?

Medlem
Arne Berg

Entusiastserien kommer finnas kvar lika länge som dom tillverkar servrar eftersom det ie är samma,den inbyggda grafiken i processorn har ändå inte mycket prestanda
är ju bara att köpa billigaste grafikkortet man hittar så har man mångdubblat prestanda i jämförelse med det inbyggda (tänker på intel då)Men åtminstånde så kanske vi entusiaster får någon nytta av det inbyggda grafikkortet, för vanligt folk så duger det nog till det mesta.
Ser själv framförallt nyttan med detta när man uppgraderar sitt grafikkort.det gamla + det nya(olika generationer)