Tidigare i år berättade AMD att de arbetade på en lösning för de ojämna renderingstider och ”microstuttering” som förekommer vid användande av flera grafikkort i Crossfire. Nu har företaget släppt en betaversion av Catalyst 13.8 som introducerar resultatet av det arbetet.

Ojämna renderingstider vid spelande med flera grafikkort är ett djupt rotat problem som funnits med sedan flera grafikkortsgenerationer tillbaka. Det är även ett problem som inte gör avtryck i traditionella benchmarkprogram som endast mäter antal renderade bildrutor per sekund men som ger upphov till eftersläpningar som kan noteras med blotta ögat.

Just att eftersläpningarna varit märkbara i spelupplevelsen med svåra att mäta kvantitativt har bidragit till ett en lösning har uteblivit. Flera har rent av förnekat att problemet existerar. En kraftigt bidragande faktor till att problemet faktiskt togs på allvar är Nvidias benchmarkverktyg FCAT som till skillnad från traditionella verktyg inte mäter hur många bildrutor som genomsnittligen renderas varje sekund, utan snarare i vilken takt bildrutorna renderas, intervallet mellan dem och hur lång tid individuella bildrutor tar på sig.

Små skillnader ger stora effekter

En stor del av problemet grundar sig i att även två grafikkort med samma sorts grafikprocessor inte är helt identiska. Alla överklockare är medvetna om att vissa exemplar av processorer klarar av högre frekvenser och spänningar än andra, och på samma sätt finns det små men märkbara skillnader i renderingstider mellan korten. Jämför man korten sida vid sida gör det sällan någon skillnad på den övergripande prestandan (även om den här typen av eftersläpningar kan förekomma även med ensamstående grafikkort), men problem uppstår särskilt när korten ska arbeta tillsammans.

microstutter_keynote

I Crossfire fördelas bildrutorna mellan korten så att varje kort får en egen bildruta att arbeta med. När renderingen är klar så skickas bildrutan ut i tänkt ordning, och nästa bildruta börjar renderas. Men lite hänsyn ges till faktumet att vissa bildrutor tar längre tid att rendera på individuella kort i konfigurationen, vilket ger upphov till att tiden mellan bildrutorna varierar betydligt mer mellan två kort än de gör mellan två bildrutor på ett ensamt kort.

Det här kan lösas genom att synkronisera renderingstiderna på grafikkretsarna mot varandra och i möjligaste mån se till att det ena kortet i en dubbelkortskonfiguration skickar ut sin färdiga bildruta ungefär när det andra kortet är halvvägs genom sin rendering. En sådan lösning medför dock ökad fördröjning, något AMD satsat hårt på att minimera i sina kort.

Stöd för flera skärmar dröjer

Idag har AMD släppt en betaversion av den nya grafikdrivrutinen Catalyst 13.8 som bland annat innehåller en mekanism tänkt att hjälpa mot dessa ojämna renderingstider. Men då ökad fördröjning är en nödvändig uppoffring är det en inställning som användaren själv behöver aktivera i Catalyst Control Center. Inställningen heter där ”Frame pacing” och aktiveras med en snabb ibockning och ligger under inställningarna för Crossfire under 3D-applikationer.

Värt att notera är att funktionen inte är utrullad till fullo med den här drivrutinen i och med att det är en betaversion. Frame pacing kommer fungera för spelande på en skärm och med Directx 10 samt 11. Spelande på flera skärmar och med äldre versioner av Directx eller Opengl kommer dröja till senare uppdateringar. Däremot fungerar tekniken även med alla grafikkortsserier som fortfarande har support från AMD, det vill säga HD 5000, HD 6000 samt HD 7000.

framepacedelta

Bild: Anandtech

Anandtech har gjort utförliga tester på drivrutinens effekt, och i många fall kunde skillnaden i renderingstider minska till knappt en sjättedel av det tidigare värdet. Vi på Nordichardware kommer även göra våra egna tester av tekniken längre fram.

Mer än bara Frame Pacing

Det tillkommer fler nyheter än bara jämnare renderingstider i den nya drivrutinen. Bland annat införs fullt stöd för Opengl 4.3. Med det tillskottet tillkommer även möjligheten att skapa applikationsspecifika profiler med 3D-inställningar även för Opengl-applikationer. Man lyfter även fram implementerade prestandaoptimeringar för spelet Metro: Last Light som enligt AMD ska få upp till 7 procent ökad prestanda med grafikkort ur HD 7000-serien.

Samtidigt lanseras drivrutinen för Linux där den utöver Opengl 4.3-stöd även ger stöd för SLED11 SP3, kernel 3.10 och flera andra grafiska och mer specifika tekniker samt buggfixar.

AMD Catalyst 13.8 beta 1 kan laddas ner här för Windows och här för Linux.

Källa: Anandtech, AMD


Relaterade nyheter:

9
Leave a Reply

Please Login to comment
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
dj christianTidsdjuretViking1962flopperBirks Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Marcus Heinemo
Medlem

Alltid nåt, ska testa direkt när jag kommer hem. Men hade gärna sett DX9 stöd då det är där jag har störst problem med mina två HD5850.

Robin Larsson
Medlem
Robin Larsson

Skulle gärna vilja se HD7870 i crossfire ifall ni får tid att testa senare, finns knappt några tester av det där ute i havet.

Marcus Heinemo
Medlem

Catalyst 13.5 Beta 2 5970p @ 3DMark11
http://www.3dmark.com/3dm11/6954938

Catalyst 13.8 Beta 6065p @ 3DMark11
http://www.3dmark.com/3dm11/6955031

Ingen ökning i gpu score med två HD 5850 men 200p mer i physics tack vare drivarn, klar förbättring 🙂

Birks
Medlem
Birks

De borde fokusera på stabilare drivrutiner, nästa kort blir helt klart ett Nvidia då jag är sjukt trött på alla ”drivrutinen slutade svara och har återställts” på både mitt gamla 5970 Matrix Platinum och mitt ”nya” 7970 Matrix Platinum.

Tord Nilsson
Medlem
Tord Nilsson

[quote name=”Birks”]De borde fokusera på stabilare drivrutiner, nästa kort blir helt klart ett Nvidia då jag är sjukt trött på alla ”drivrutinen slutade svara och har återställts” på både mitt gamla 5970 Matrix Platinum och mitt ”nya” 7970 Matrix Platinum.[/quote]

Jag har inte haft såna problem sedan jag hade ett ATI X850XL (eller vad det hette) och då räckte det med att byta kylare på grafikkortet så försvann det problemet

flopper
Medlem
flopper

världens bästa kort börjar få världens bästa drivrutiner.
kan inte klaga på det. 🙂

Tord Nilsson
Medlem
Tord Nilsson

Dom borde fixa för singelkort också. Med mitt 5870 kort så är Skyrim lite bättre men inte tillräckligt för att klassa den som bra, där vinner Nvidia klart

Tidsdjuret
Medlem
Tidsdjuret

Hade inte testat 3Dmark11 Basic försen nu, men det flöt på rätt bra.

Catalyst 13.8 Betan gav 6500 poäng.
http://www.3dmark.com/3dm/1035516?

dj christian
Gäst
dj christian

[quote name=”Birks”]De borde fokusera på stabilare drivrutiner, nästa kort blir helt klart ett Nvidia då jag är sjukt trött på alla ”drivrutinen slutade svara och har återställts” på både mitt gamla 5970 Matrix Platinum och mitt ”nya” 7970 Matrix Platinum.[/quote]

Precis likadant med mitt HD6850. Nvidia nästa!