Efter en vår och sommar av sval försäljning av PC-datorer även av det bärbara slaget letar sig elektronikjätten Asus mot nya jaktmarker. Googles operativsystem Chrome OS lyckas dock ta fler marknadsandelar och det är hit Asus riktar sin uppmärksamhet i vinter.

Försäljningen av Chromebooks med Chrome OS är en blandad statistik. Överlag tycks efterfrågan inte vara enorm, men det förekommer stora variationer regionalt. I exempelvis Sverige och övriga Norden säljer datorerna överraskande bra, till stor del för sin milda prislapp och sitt användarvänliga gränssnitt.

Asus är en stor aktör inom bärbara datorer och har därför sett en märkbar buckla i sin omsättning till följd av den sjunkande försäljningen. Nu förutspår företaget en försäljning på 17-19 miljoner skeppade datorer, en sänkning från den tidigare uppskattningen på 22-24 miljoner. Främst är det ett svalt intresse under den annars lukrativa back-to-school-säsongen som gör att företaget sänker sina förhoppningar för hösten.

Delvis kommer man inom kort presentera nya konverterbara datorer för hösten och vintern, men enligt uppgifter från Digitimes kommer Asus påbörja en satsning på Googles kostnadseffektiva datorer. Företaget har tidigare ställt sig tveksamt till att ge sig in på den marknaden på grund av den då låga efterfrågan, men med fallande PC-försäljning främst inom utbildningssektorn tycks Chromebooks ha blivit desto mer lockande. Man kommer inleda med mindre volymer för att testa efterfrågan, för att därefter eventuellt skala upp produktionen.

Satsningen kan bör även leda till ett tätare samarbete mellan Asus och Google, som i dagsläget främst bygger på företagets utbud av mobiltelefoner och surfplattor ur Transformer-serien.

Källa: Digitimes


Relaterade nyheter

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid