Den amerikanska federala myndigheten Federal Communications Commission har skickat ett brev till Federal Aviation Administration där man uppmanar luftfartsmyndigheten att tillåta teknikprylar vid både start och landning i flygplan. Något som sedan länge är förbjudet världen över.

FCC och styrelseordföranden Julius Genachowski som står bakom beslutet att kontakta FAA säger att vi är inne i en tid med enorm innovation, där mobila enheter alltmer sammanvävs med vår vardag. För att underlätta övergången till den nya mobila tidsåldern hoppas FCC att FAA kan skrota eller åtminstone se över det reglemente som idag förbjuder vissa elektroniska komponenter vid start och landning med flygplan – exempelvis surfplattor, datorer och mobiltelefoner.

Anledningen till uppmaningen är bland annat att FAA:s senaste undersökning kring elektromagnetiska störningar orsakad av bärbar elektronik inte kunde visa på några bevis att detta ökade faran vid start eller landning. Undersökningen som gjordes 2006 kunde däremot inte heller säga med säkerhet att det inte fanns några faror, varför deras policy om avstängd elektronik kvarstod.

Det går redan idag att få elektronisk utrustning godkänd för användning i flygplan under hela resan. Bland annat använder många amerikanska piloter Ipads istället för pappersmanualer vid sina flygningar. Men enligt reglerna krävs det då att man flyger upp ett plan utan passagerare och testar produkten, kanske inte gångbart med de tusentals nya mobiltelefoner, surfplattor och andra bärbara teknikprylar som lanseras varje år.

Redan i augusti meddelade FAA att man skulle se över sin policy för alla teknikprylar utom just mobiltelefoner. Men ännu har vi inte hört några uppdateringar kring detta. Förhoppningen är att uppmaningen från FCC ska sätta fart på arbetet och att eventuellt nya regler sprider sig till Europa och Sverige.


Relaterade artiklar:

10
Leave a Reply

Please Login to comment
10 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
Fredrik12JohnHenryJacob Hugossonpege63Kogster Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Sebbe
Medlem
Sebbe

[quote]Det går redan idag att få elektronisk utrustning godkänd för användning i flygplan under hela resan. Bland annat använder många amerikanska piloter Ipads istället för pappersmanualer vid sina flygningar. Men enligt reglerna krävs det då att man flyger upp ett plan utan passagerare och testar produkten, kanske inte gångbart med de tusentals nya mobiltelefoner, surfplattor och andra bärbara teknikprylar som lanseras varje år.[/quote] Sedan är det ju skillnad på ett plan med två piloter med varsin ipad och ett plan med ipad på varje sittplats…

Daniel Bergh
Medlem
Daniel Bergh

SAS t ex och kan tänka mig att fler kör på den linjen är att de förbjuder under start och landning av den anledning att passageraren inte ska vara distraherad om nödsituationer uppstår och inte för att det stör utrustning.

Alexander Anderson
Medlem
Alexander Anderson

Ptja, på norweigan air hade vi gratis wifi förra gången jag flög så är nog mest jänkarna som är efter.

Jacob Hugosson
Medlem

[quote name=”Kogster”]Ptja, på norweigan air hade vi gratis wifi förra gången jag flög så är nog mest jänkarna som är efter.[/quote]
Minns jag inte helt fel vill väl Norwegian att all elektronik stängs av vid start och landning?

pege63
Gäst
pege63

All elektronik SKALL stängas av vid start och landning sådana är reglerna

pege63
Gäst
pege63

[quote name=”pege63″]All elektronik SKALL stängas av vid start och landning sådana är reglerna[/quote]
Föeutom planets egen nu dvs, jag menar all medtagen av passagerar elektronik, speciellt Mobiler

Jacob Hugosson
Medlem

[quote name=”pege63″][quote name=”pege63″]All elektronik SKALL stängas av vid start och landning sådana är reglerna[/quote]
Föeutom planets egen nu dvs, jag menar all medtagen av passagerar elektronik, speciellt Mobiler[/quote]
Det är ju exakt detta det är prat om att ändra 😛

JohnHenry
Gäst
JohnHenry

Säkerhetsaspekten med att man ska kunna vara fokuserad vid nödsituationer kommer vi inte komma ifrån. Men dess vara eller inte vara kan diskuteras.

Det stora problemet med telefoner som inte är i flightmode är att det inte finns någon täckning däruppe i skyn, vilket gör att transcievern i telefonerna kommer gå på högvarv för att hitta en mast att kommunicera med. Detta gör att strålningen blir högre och batteriet fortare tar slut. Det senare kan man väl leva med, men strålningen klarar jag mig gärna utan. Tänk A380’n med 900 mobiler som har sina sändare på högsta sändning!

Fredrik12
Gäst

JohnHenry: Ja, visst. Det är därför man stänger av sin mobil när man åker flygplan.. som a380:)