AMD ska under andra halvåret lansera sin nya APU-arkitektur Kaveri och en av de största nyheterna blir minnestekniken HUMA. Detta gör det möjligt för kretsens CPU och GPU att dela minne, både fysiskt och virtuellt. Något som ska ge bättre prestanda och lägre förbrukning.

Redan dagens APU-kretsar från AMD kan dela minne mellan CPU och GPU, men då använder man sig av en teknik kallad non-uniform memory access (NUMA). Denna teknik tvingar CPU-kärnorna och grafikkretsen att dedikera separata delar av systemminnet och för att arbeta på samma data krävs det att den kopieras över mellan de två poolerna. Vilket bidrar till prestandaförluster och ineffektivitet.

uma

Med HUMA ska AMD:s kommande applikationsprocessorer använda sig av samma delade minnesutrymme för både CPU och GPU, alla data är identisk för de båda kretsarnas cache och kräver ingen tidsödande datasynkronisering.

Den främsta fördelen med HUMA är att grafikkretsen på ett effektivare sätt kan stödja CPU-kärnorna vid exempelvis GPGPU-beräkningar där applikationer kan utnyttja beräkningskraften i båda kretsarna utan att behöva skyffla data mellan olika minnespooler.

huma

Även nyttigt för 3D-spel

Under en telefonkonferens förklarade AMD att HUMA även ska ge rejäla förbättringar vid 3D-rendering i spel och att en separat GPU kan dela systemminne med andra grafikprocessorer. Med diskreta grafikkretsar enas inte minnespoolerna helt men de sätts i samma adressrymd. Vi har även hört rykten om hur Intel ska baka in dedikerat minne i sina mobila processorkretsar, något som likt HUMA har potential att öppna upp den flaskhals som minnesbandbredden ofta blir i en processor med integrerad grafikdel.

humakey

Kaveri kommer att lanseras någon gång under andra halvåret och husera CPU-kärnor baserade på Steamroller-arkitekturen samt en grafikdel baserad på AMD:s Graphics Core Next-arkitektur, samma arkitektur som används i dagens Radeon HD 7000-familj. AMD öppnade också för att APU-kretsarna kan paras med antingen DDR- eller GDDR-minne vilket med det senare skulle kunna öka grafikprestandan märkbart.

HUMA kommer givetvis att användas av AMD även i framtida APU-kretsar men debuten sker alltså senare i år med Kaveri. Tekniken är helt beroende av hårdvara och fungerar alltså inte på de ganska nyligen lanserade APU-kretsarna i Richland-familjen.

Relaterade artiklar:

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
thisraven76 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Clarence Hogland

Låter som ett viktigt steg i rätt riktning…Det är ett viktigt steg i rätt riktning. Får dock se hur AMD’s software del hanterar detta.

Peter
Medlem
Peter

Är det här något som kan komma att utnyttjas i nästa generations konsoler?
Jag gissar att det inte kommer att göra det eftersom de redan verkar ha skickat ut PS4 till utvecklare. Men vad vet jag…

this
Medlem
this

[quote name=”raven76″]Är det här något som kan komma att utnyttjas i nästa generations konsoler?
Jag gissar att det inte kommer att göra det eftersom de redan verkar ha skickat ut PS4 till utvecklare. Men vad vet jag…[/quote]
Under deras presentation av PS4 så sa de att CPU och GPU skulle dela på minnet, dock vet jag inte om de även kommer att ha åtkomst till samma data i minnet. Men det skulle inte vara helt orimligt med tanke på att konsolerna kommer att släppas under andra halvåret de med.