Small preview image

Microsoft har stora planer för PC-marknaden och nu har man siktet inställt på att inte bara sälja ny mjukvara till befintliga kunder utan även utöka sin kundkrets avsevärt. Microsoft har nämligen meddelat att man har förhoppningar om att få hela 1 miljard nya PC-användare fram till år 2015. För att nå detta mål har man ställt in siktet på utvecklingsländerna där bland annat OLPC-systemet har stora möjligheter att förändra datoranvändandet. Att man borde betala för sitt operativsystem, om det nu inte är gratis, som man faktiskt drar nytta av varje gång man använder datorn är svårt att debattera emot. Men det är knappast någon hemlighet att Microsofts mjukvara kostar en hel del.



Det svider till ordentligt i börsen även hos konsumenter i välmående länder men att sälja mjukvara för tusentals kronor i utvecklingsländer där ekonomin lämnar mycket att önska är väl som att sälja sand i sahara. Detta har även Microsoft insett och man planerar nu att i en stor kampanj sälja ett mjukvarupaket för så lite som 3 USD. Paketet ska innehålla Windows XP Starter Edition, Microsoft Office Home, Student 2007 och annan utbildningsmjukvara.


”Bringing the benefits of technology to the next five billion people will require new products that meet the needs of underserved communities,” said Microsoft chairman Bill Gates. One of the first products, that is hoped will reach the next billion people is the Microsoft’s student Innovation Suite.


Dessa mjukvarupaket ska dock inte säljas direkt till kund utan precis som OLPC-konceptet riktar man sig mot utvecklingsländerna själva som får köpa paketen om man lovar att leverera gratis datorer till skolor som klarar av att driva Windows.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid