Fysikeffekter i spel har blivit allt viktigare och Nvidia är en av de som med sin proprietära Physx-teknik satsat hårt på detta de senaste åren. Senast i raden av naturfenomen att få en dos Physx-behandling är vågor och vattenrörelser, något Nvidia demonstrerar mycket imponerande i nya videoklipp.

Vatten har länge varit svårt för spelutvecklare att få till på ett realistiskt sätt och även om vi idag kan se förhållandevis fina vattentexturer med transparens är det sällan vi bjuds på något som ens liknad vatten vid rörelse. Med nya framsteg i Physx hoppas Nvidia förbättra detta och om företagets senaste demonstationsvideos är vad vi kan vänta oss i framtida spel kan vi bara gnugga händerna av spänning.

Det positiva är att dessa vattendemo körs i realtid på ett förhållandevis gammalt Geforce GTX 580-grafikkort och visar bland annat hur vatten och vätska reagerar när det möter olika objekt. Både rörelser och vågornas skum renderas mycket inlevelserikt.

Här nedan finns ett flertal olika videoklipp som visar Nvidias arbete med ”Position Based Fluids” som man kallar tekniken.


Relaterade artiklar:

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
ctrlTidsdjuretSegen01 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Segen01
Gäst
Segen01

Galet snyggt!

ctrl
Gäst
ctrl

Nvidia gör många trevliga saker, men problemet är fortfarande den hårda inlåsning de kör med PhysX. Du kan inte köra ett AMD kort i samma burk, som ett Nvidia kort dedikerat till PhysX (hackade drivers räknas inte).

Så länge det inte är en öppen standard kommer ingen tillverkare implementera det. Särskilt inte när konsolerna kör AMD kretsar.

Tidsdjuret
Medlem
Tidsdjuret

[quote name=”ctrl”]Nvidia gör många trevliga saker, men problemet är fortfarande den hårda inlåsning de kör med PhysX. Du kan inte köra ett AMD kort i samma burk, som ett Nvidia kort dedikerat till PhysX (hackade drivers räknas inte).

Så länge det inte är en öppen standard kommer ingen tillverkare implementera det. Särskilt inte när konsolerna kör AMD kretsar.[/quote]

Vad har man för glädje av PhysX drivrutiner som följer med diverse spel då?
Är det bara ”waste” utan minsta emulering, vore schyst om det fanns öppen standard som du påpekade.

ctrl
Gäst
ctrl

[quote name=”Tidsdjuret”]
Vad har man för glädje av PhysX drivrutiner som följer med diverse spel då?
Är det bara ”waste” utan minsta emulering, vore schyst om det fanns öppen standard som du påpekade.[/quote]

I princip ja, orsaken de lägger in PhysX drivrutinerna är att spelet skall starta över huvudtaget. Sedan om du kan använda någon som helst effekt beror på spelet. Vissa spel tillåter minimala effekter som kör på din CPU istället för ett snabbare grafikkort. CPUs är inte lämpade för just sådana beräkningar, och emuleringen blir väldigt bristande i prestandan.