Telefonmarknaden fortsätter att växa med allt mer accelererat tempo, och enligt den senaste undersökningen har den växt med 12,8% mot samma period förra året. Vi ser även stora förändringar bland smartphone-aktörerna där ZTE rusar fram med stormsteg.

Försäljningen av mobiltelefoner (så kallade featurephones och smartphones) ökade mer än väntat under tredje kvartalet i år, till största del på grund av att många väntat med ett nytt inköp. Marknadsanalytiker-sidan IDC hade förutspått en ökning på 9,3% mot tredje kvartalet förra året, men istället växte antalet skeppade enheter med 12,8% från 348,9 miljoner till 393,7 miljoner.

Tillverkare 2011 Q3
Skeppade enheter
2011 Q3
Andelar
2010 Q3
Skeppade enheter
2011 Q3
Andelar
År-för-år
förändringar
Nokia 106,6 miljoner 27,1% 110,4 miljoner 31,6% -3,4%
Samsung 87,8 miljoner 22,3% 71,4 miljoner 20,5% 23%
LG Electronics 21,1 miljoner 5,4% 28,4 miljoner 8,1% -25,7%
ZTE 19,1 miljoner 4,9% 12,1 miljoner 3,5% 57,9%
Apple 17,1 miljoner 4,3% 14,1 miljoner 4,0% 21,3%
Övriga 142 miljoner 36,1% 112,5 miljoner 32,2% 26,2%
Totalt 393,7 miljoner 100% 348,9 miljoner 100% 12,8%

Nokia behåller sin ledarposition på marknaden, men har tappat mot förra året. Det här beror till stora delar på företagets ändrade fokus och långa övergång till ny strategi, men har ett bättre kvartal än tidigare i år. Man förväntar sig att Nokia kommer att börja återhämta sig nu i samband med introduktionen av Nokia Lumia med Windows Phone 7.5, då Nokia fortsatt är ett starkt varumärke.

Samsung ökar mot förra året, och klättrar allt närmare Nokia. Det här ska vara tack vare en stark produktportfölj, och ökad smartphone-försäljning i utvecklingsländer som Kina. Samsung har fortfarande en lång bit att gå för att hamna på en första placering, men det börjar likna ett mer sannolikt scenario.

LG tappade hela 25,7% av sina marknadsandelar men behåller likväl sin tredje placering. Att man tappat i försäljning ska bero på dåligt efterfrågan av deras produkt, och en allt mer åldrande produktportfölj där vi inte sett många nya produkter på länge. Det är högst troligt att LG kommer lägga sig bakom ZTE och Apple om trenden fortsätter.

Apple tappar sin fjärdeplacering i favör för ZTE som är den stora vinnaren i år. ZTE ökade med massiva 57,9% då man dubblerat antalet försäljningar i Kina, och att deras instegstelefoner som ZTE Blade sålt bra i västvärlden. Så länge ZTE fortsätter på samma linje är det inte helt otroligt att de går förbi LG.

Trots att Apple tappade sin fjärdeplacering så har man ökat mot förra året, men man visar sämre siffror än förra kvartalet. Det här beror till stora delar på att många konsumenter väntade med att köpa en iPhone i väntan på iPhone 4S så trenden väntas vända under fjärde kvartalet i år.

Är det bara en tidsfråga innan Samsung blir största i världen?

Att ZTE tog sig förbi Apple kan mycket väl bero på att konsumenter väntade på iPhone 4S. Men ZTE börjar faktiskt bli ett starkt varumärke även i Europa och USA. Medan skillnaderna den här gången inte påverkar marknadspositionen nämnvärt för någon av aktörerna i topp fem listan, ser vi tydliga tecken vart marknaden är på väg. Om inte LG kommer med nya produkter snart är det bara en tidsfråga innan de hamnar bakom ZTE och Apple. Påtal om LG så är egentligen den största frågan vad de har för strategi på smartphonemarknaden, eller om de helt enkelt saknar en sådan?

Samsung och Nokia är tveklöst de största aktörerna på marknaden, och Samsung visar inga tecken på att dra i handbromsen. Samsung har potential att bli världens största försäljare av mobiltelefoner, så det är upp till Nokia att de har spelat sina kort rätt med sitt nya fokus på Windows Phone – något konsumenter såväl som analyster ställer sig frågande till.

Källa: IDC

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid