RV870 trycker in 2 miljarder transistorer på liten yta

Evergreen-familjen är en helt ny grafikkretsarkitektur för AMD vilket också avslöjas i deras namnsättning, när man nu går från Radeon HD 4000-serien till sin nya Radeon HD 5000-serie. Men för den sakens skull betyder det inte att AMD vänta upp och ner på hela sitt tänkande, RV870/Cypress är lika mycket en vidareutveckling av RV770 som det är en ny arkitektur.


RV770 GPUn

RV870 GPUn

Radeon HD 4000-serien använder sig av AMDs TeraScale-arkitektur och den nya HD 5000-serien huserar AMDs TeraScale 2-arkitektur. Man fokuserar på samma saker som tidigare med mycket prestanda i relativt små kretsar och vill man sedan ytterligare spetsa prestandan trycker man ihop flera GPU:er, på samma kort eller över flera separata kort.

Den stora skillnaden mellan de två arkitekturerna kommer från den nya tillverkningstekniken. Genom att gå från 55nm till en betydligt effektivare och mindre utrymmeskrävande 40nm teknik har AMD kunnat trycka in betydligt fler transistorer i sin nya arkitektur. Antalet transistorer har mer än fördubblats sedan RV770 och i RV870-kärnan som mäter 334mm2 hittar vi inte mindre än 2,15 miljarder transistorer.

 

RV770
(Radeon HD 4870)
RV870/Cypress
(Radeon HD 5870)
GT200b
(GeForce GTX 285)
Tillverkningsteknik 55nm 40nm 55nm
Kärnstorlek 263 mm2 334 mm2 470 mm2
Transistorer 956 miljoner 2 150 miljoner 1 400 miljoner

Trots att RV870 har 750 miljoner fler transistorer än NVIDIAs GT200b GPU är den senare betydligt större till ytan, vilket beror både på AMDs användning av transistorerna samt en effektivare tillverkningsteknik.

RV870 utökar och omorganiserar

Första steget in i AMDs nya grafikarkitektur visar att grafikmotorn blivit berikad med en extra rasterizer-enhet som ska hjälpa GPU:n att trycka ut alla sina pixlar. Samtidigt som den nya Tessellation-enheten nu är programmeringsbar genom DirectX 11. Tittar vi lite närmare ser vi även att AMD gått igenom själva upplägget av sin arkitektur när man ändrat om SIMD-kärnornas placering och utökat med nya instruktioner samt funktionalitet för att ge fullt stöd för det nya DirectX 11-formatet.


En extra rasterizer och den ny Tessellation-enheten i centrum av grafikmotorn

Det är nu dags att dyka in närmare i RV870 GPUn för att se vilka förändringar AMD gjort sedan förra generationen.

 

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid