Middle-earth: Shadow of Mordor - Systemkrav

Merparten av alla spel brukar presenteras med två olika systemkrav – ett minimumkrav och ett rekommenderat systemkrav. Minimum är vad du bör ha för att över huvud taget ta dig igenom spelet med minimala grafikinställningar och i låg upplösning, medan de rekommenderade kraven är vad du bör ha för att komma upp i det utvecklarna anser vara nivån spelet optimalt bör upplevas i. Värt att notera är att vissa delar av minimumkraven ibland är höftade och har en del svängrum, medan andra är mer stränga och krävs för att spelet ens ska gå att starta.

https://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar/Spel/Shadow_of_mordor/fullimages/Shadow_of_mordor.jpg

Middle-earth: Shadow of Mordor
  Minimum Rekommenderat
Grafikkort Nvidia Geforce GTX 460
AMD Radeon HD 5850
Nvidia Geforce GTX 660
AMD Radeon HD7950
Processor Intel Core i5-750, 2,67 GHz
AND Phenom II X4 965, 3,4 GHz
Intel Core i7-3770, 3,4 GHz
AMD FX-8350, 4,0 GHz
Internminne 3 GB 8 GB
Operativsystem Windows Vista SP2 X64
Windows 7 SP1 X64
Windows 8.1 X64
Windows Vista SP2 X64
Windows 7 SP1 X64
Windows 8.1 X64
Lagringsutrymme 25 GB 40 GB
  Minimum Rekommenderat
  Minimum Rekommenderat

Ser vi till minimumkraven ser det inte ut att vara en allt för stor utmaning att få igång Shadow of Mordor på någorlunda spelbar nivå. Fyra processorkärnor är dock ett krav, även om det räcker med äldre processormodeller som Intel Core i5-750 och Phenom II X4 965. Lagringen springer dock iväg både på minimum och rekommenderade inställningar – räkna med att behöva frigöra 25 till 40 gigabyte. För att allt ska flyta på önskvärt är det rekommenderat att du har 8 gigabyte eller mer minne i datorn, och som vi kommer märka längre fram så är minne något som Shadow of Mordor inte tycks kunna få nog av.

8
Leave a Reply

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
NiaburethflopperXeno81ME4MEAnton Karmehed Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Daniel Bergh
Medlem
Daniel Bergh

Något jag är nyfiken på är hur dessa vedervärdiga budgetkort med extra grafikminne skulle prestera 🙂 Tänker på alla dessa härliga exempelvis El-gigantendatorer som markndsförs som speldatorer men har exempelvis GeForce GT640 fast med 4GB VRAM.

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”Xeno81″]Något jag är nyfiken på är hur dessa vedervärdiga budgetkort med extra grafikminne skulle prestera 🙂 Tänker på alla dessa härliga exempelvis El-gigantendatorer som markndsförs som speldatorer men har exempelvis GeForce GT640 fast med 4GB VRAM.[/quote]
Hehe ja det är faktiskt lite intressant Xeno 🙂
Riktiga budgetkort skulle dock knäa under av allmänt hög belastning men ett 760 eller 770 med 4GB minne skulle vara mycket intressant att testa. Tyvärr har vi inga sådana i testlabbet för tillfället. :/

Henry de Kruijf
Medlem

Minnesanvändningstabellerna på sida 4 och 6 är likadana. Dessutom stöds inte stycket om att GTX770 får en sån prestandaboost med High-textures istället för Ultra av diagrammen. Fel diagram som visas där med? Något slarvigt test, men intressanta resultat helt klart. 🙂 Intressant hur trenden går mot större minnesbuffertar. Snart kommer inte ens nVidia undan med 256-bit minnesgränssnitt.

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”ME4ME”]Minnesanvändningstabellerna på sida 4 och 6 är likadana. Dessutom stöds inte stycket om att GTX770 får en sån prestandaboost med High-textures istället för Ultra av diagrammen. Fel diagram som visas där med? Något slarvigt test, men intressanta resultat helt klart. 🙂 Intressant hur trenden går mot större minnesbuffertar. Snart kommer inte ens nVidia undan med 256-bit minnesgränssnitt.[/quote]Hmm vet inte om jag förstår vad du menar ME4ME, vi har inget minnesanvändningsdiagram på sida 4? Vi har på sida 5 och 6 men det är olika diagram, på sida 6 har vi med värden för High-texturer också vilket inte finns i… Läs hela »

Henry de Kruijf
Medlem

Ser att det är jag som har missat att ni lagt in ”770 High texturer” (samt 980 och 290X) i diagrammet som i övrigt visar Ultra-textures. Trodde det var samma diagram på båda sidor. Samma gäller minnesanvändningsdiagrammen.
Sida 6 heter ju ”Prestandatester – Hightexturer”, så därav att man trodde det att det var just High som visades, men att något blivit fel med diagrammen.
My bad. Fast aningen ologiskt presentationsupplägg kan jag tycka.

Daniel Bergh
Medlem
Daniel Bergh

Komplett eller Inet borde donera ett GT730 som finns i 4GB-utföranden 🙂

flopper
Medlem
flopper

spelade med 5040×1050 so mitt 290 fick sträcka på sig.
att ett år gammalt kort klår nya kort som kostar dubbelt så mycket verkar lite marknadsföringsmässigt konstigt. 🙂

Niabureth
Medlem
Niabureth

Det här testet säger tyvärr inte så mycket. FPS’n med det inbyggda testet säger inte så mycket om själva flytet när man väl spelar, tänker främst på med Ultra texturerna. Jag körde en hel del med ett GTX780ti och man fick stuttering så fort man tittade runt sig, (snurrar runt med kameran). Samma sak är det med ett 290x eller GTX980 men inte i lika stor utrsträckning. Så fort man rör sig runt lite i den öppna världen så märker man direkt när texturer laddas in på korten med lägre frame buffer. Detta märker man dock inte med Titan som… Läs hela »