Grafikkortstermer

Som med alla datorprodukter finns det en mängd mer och mindre komplicerade facktermer som används för att beskriva ett grafikkort och dess funktionalitet. Vi använder oss av de flesta i våra grafikkortsrecensioner och även våra köpguider så här kommer en sammanfattning av de vanligaste och viktigaste grafikkortstermerna.

GK104_blockGrafikkortsarkitektur: Den grundmall som kretstillverkarna (Ex. AMD, Nvidia och Intel) använder för att bygga sina grafikprocessorer. Grafikkortsarkitekturerna ersätts kontinuerligt med mer eller mindre omarbetade varianter, oftast med något års mellanrum. Samma grundarkitektur används ofta för att utveckla en mängd olika grafikkretsar med olika specifikationer, oftast genom att ändra antalet beräkningsenheter eller minnesbussen till kretsen. Några välkända arkitekturer är Nvidia Kepler samt AMD Graphics Core Next.

AMD_GPUGrafikkrets/grafikprocessor (GPU): Hjärtat i alla grafikkort är vad man på engelska kallar Graphics Processing Unit. Detta är en krets dedikerad för att hantera olika former av grafik men används idag även för mer generella beräkningar som avlastning till din processor. Grafikkretsen går ofta under ett utvecklingsnamn, exempelvis heter kretsen i Radeon HD 7950 Taihiti Pro medan Geforce GTX 760 använder sig av en GPU med namn GK104.

Diskret grafikkort: Ett dedikerat grafikkort som köps separat och installeras i en expansionsplats på ditt moderkort. Grafikkortet levereras med grafikkrets, grafikminne och tillhörande kylare. Oftast många gånger kraftfullare än de integrerade grafikkretsar som hittas i moderna processorer.

diskretgrafikkortEtt diskret grafikkort består av, mönsterkort, GPU, minneskretsar, spänningsdelar, kylare m.m

Integrerad grafikkrets (IGP): En grafikkrets som bakas in tillsammans med övrig logik i en större kretsuppsättning. Både AMD och Intel har idag processorer med integrerade grafikkretsar där man inte nödvändigtvis behöver ett diskret grafikkort. Detsamma gäller våra smartphones och surfplattor som använder kretsuppsättningar med SoC-design (System-On-Chip) där GPU och processor delar kisel. Prestandan i IGP-kretsar är ofta rejält begränsad jämfört med diskreta grafikkort.

PCIexpressPCI Express: Det gränssnitt och de expansionsplatser på ditt moderkort där du installerar ett modernt grafikkort. Nästan alla diskreta grafikkort idag använder sig av en fysisk PCI Express x16 anslutning. Den elektriska anslutningen till porten kan på vissa moderkort vara begränsad (x8 eller x4 t.ex.) och i vissa fall begränsa grafikkortets prestanda. Den senaste versionen av gränssnittet heter PCI Express 3.0, många moderkort har extra PCIe x16-platser för att rymma flera grafikkort.

GPU-frekvens: Den klockfrekvens som själva grafikkretsen arbetar vid. Frekvensen sänks oftast rejält vid vila för att spara ström och kan per automatik ökas från sin basfrekvens under belastning för maximal prestanda. Tillverkare specificerar sällan kortets vilofrekvens utan fokuserar på bas- och turbofrekvensen.
Specifikationsexempel: 300 megahertz vilofrekvens, 1 GHz basfrekvens, 1,1 GHz turbofrekvens.

Turbo/Boostfrekvens: Den maximala klockfrekvens som GPU kan uppnå vid belastning. Dynamisk turbo-funktion finns inte på alla grafikkretsar och hur hög frekvens som nås är ofta beroende på grafikkortets temperatur eller strömförbrukning. Grafikkortsexemplet ovan med 1,1 GHz turbofrekvens arbetar inte nödvändigtvis alltid i denna frekvens.

Beräkningsenheter: Grafikkretsar använder sig av olika former av beräkningsenheter för att utföra de operationer som krävs för att leverera en bild till din bildskärm. De vanligast nämnda är Cuda-kärnor (Nvidia), Radeon/stream-processorer (AMD), texturenheter och rasterenhet (ROPs).

Beräkningskraft (Flops): Det antal flyttalsoperationer en GPU kan utföra varje sekund vilket ger en indikation på grafikkretsens prestanda, särskilt i generella GPU-applikationer. Den maximala beräkningskraften/antalet Flops räknas ut genom formeln ((kärnor x antalet operationer per klockcykel x klockfrekvens = Flops).
Ex. Geforce GTX 760: (1 152 cuda-kärnor x 980 megahertz x 2 operationer per klockcykel) = 2 258 Gflops)

Fillrate: Tidigare det kanske viktigaste måttet på GPU-prestanda vid främst grafiska applikationer. De vanligaste värdena är texturfillrate (Texturfillrate = antalet texturenheter x GPU-frekvensen) resp. pixelfillrate (Pixelfillrate = antalet ROPs x GPU-frekvens).

grafikminneGrafikminne: Diskreta grafikkort kommer med eget dedikerat grafikminne. Vilken typ av minne som används men även mängden och klockfrekvensen avgörs oftast av kortets prisklass. Vanliga exempel på grafikminne idag är DDR3, GDDR3 och GDDR5.

Minnesfrekvens: Den klockfrekvens grafikminnet arbetar vid.Frekvensen anges antingen för minnes fysiska frekvens alternativt den effektiva frekvensen då DDR3/GDDR5-minne kan skicka och hämta fyra gånger per clockcykel. Ex: 1 250 megahertz GDDR5-minne har en effektiv frekvens på 5 000 megahertz (1250×4).

Minnesbuss/bussbredd: Den datamängd ett grafikkort kan skicka mellan GPU och grafikminne hänger inte bara på minnets klockfrekvens. Det påverkas i allra högsta grad även av den elektriska kopplingen mellan minnet och grafikkretsen. Vi benämner oftast denna koppling som minnesbussen och den specificeras i antalet bit av data som kan föras över bussen samtidigt. Desto fler bit, desto högre teoretisk minnesbandbredd. Som alla databussar kan minnesbussen liknas vid en motorväg, desto fler filer/bits desto fler bilar/data kan färdas samtidigt. De flesta grafikkort har idag en minnesbuss på mellan 64-bit till 384-bit.

Minnesbandbredd: Ett mått på grafikkortets totala teoretiska minnesbandbredd, den maximala mängd data som kan skickas mellan GPU och minne under en given tid. Minnesbandbredden specificeras oftast i gigabyte per sekund (GB/s) och räknas fram genom att multiplicera minnesfrekvensen med minnesbussen.
Ex: 5 gigahertz/gigabit per sekund (effektiv minnesfrekvens) x 256 bit (bussbredd) = 1 920 Gbps / 8 = 240 GB/s

Maximal effektförbrukning (TDP): Thermal Design Power är ett värde för ett grafikkorts maximala värmeutveckling men används oftast för att få en uppfattning om kortets effektförbrukning. Grafikkortet kan inte alstra mer värme än den slukar i effekt. Vilket också fått grafikkortstillverkaren Nvidia att specificera sina TDP-värde som just den effekt grafikkortet konsumerar. Tyvärr finns det ingen spikad standard för TDP-värde och exempelvis mäter AMD och Nvidia TDP-värde på olika vis vilket gör TDP-specifikationen bättre lämpad för jämförelser inom en tillverkares eget utbud. Titta på våra effektmätningar för en bättre överblick på grafikkortens verkliga effektförbrukning.

Videoutgångar: De anslutningar på grafikkortet som vi kopplar skärmkabeln till. Idag används oftast uteslutande digitala videoanslutningar som DVI, HDMI och Displayport. Medan DVI endast stödjer bildöverföring kan de två sistnämnda även hantera ljud i flera kanaler. Displayport är den senaste standarden på marknaden och har betydligt högre kapacitet än de tidigare nämnda formaten. En ensam Dispayport-anslutning kan bära en videosignal på 3 840 x 2 160 pixlar vid 60 fps eller fyra separata signaler på 1 920 x 1 200 pixlar vid 60 fps.

Bilder per sekund (FPS): Det mest typiska mätvärdet för ett grafikkorts 3D-prestanda. Hänvisar till det antal bildrutor per sekund grafikkortet kan leverera i ett visst scenario. Desto kraftfullare grafikkort desto högre fps, vilket ger följsammare speluppelvelse eller möjlighet att aktivera extra grafikeffekter utan förlorad spelupplevelse. Generellt bör man sikta på minst 30 till 60 fps för att nå spelbar prestanda. Detta påverkas dock av personliga preferenser samt det spel du spelar. Hög fps är särskilt eftertraktat i snabba actionspel där reaktionsförmågan säts på prov.

Renderingstider: Den tid det tar för ett grafikkort att rendera en bildruta. Tiden mäts oftast i millisekunder och dessa mätningar kan användas för att identifiera prestandaproblem som inte avslöjas i traditionella men mindre precisa fps-mätningar.

Ojämna renderingstider (micro stuttering/jitter): Ett fenomen som uppstår när en ensam (oftast kallat jitter) eller två separata grafikkretsar (oftast kallat micro stuttering) skickar bildrutor till din skärm med ojämn takt och skapar ryckigheter i bilden. Ojämna renderingstider har en tendens att störa spelinlevelsen och är oftast förekommande när två grafikkretsar arbetar parallellt, varpå tajmingen för leveransen av varje bildruta blir ännu svårare. En mer detaljerad förklaring till ojämna renderingstider går att hitta i vår roundup av premiumgrafikkort här. Notera att ensamma grafikkort sällan upplever några större problem med ojämna renderingstider och jitter, även om det händer.

Innehåll

Annons

24
Leave a Reply

Please Login to comment
24 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
19 Comment authors
Anton KarmehedTFdmarteSisU303deki Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Flyfisherman
Medlem

Det var bra att ni gjorde en sammanställd artikel inom detta segment också, det behövdes.

Det som blir intressant framöver är när fler 3:e partstillverkare kommer ut med sina egna kretskorts och kyllösningar jämfört med vissa av grafiktillverkarnas (AMD och nVidia) senaste referenskort och hur dessa då presterar mot varandra.

Jag önskar Er på NH ett Gott Nytt År och God fortsättning på det nya Året och ser naturligtvis fram emot nya spännande och intressanta nyheter, artiklar och tester.

Mvh 🙂

Zapp
Medlem
Zapp

Asus DC2 kortet drar mindre i load än MSI 780Ti. Ändå får Asus-kortet minus i protokollet för ”massiv effektutveckling”. Hur går det ihop?

Marquzz
Medlem
Marquzz

Saknar information om hur många ”kortplatser” som Gigabyte och Asus 290X tar upp. Gigabytekortet ser ju ut att ta två, men det är väldigt svårt att avgöra hur många som Asuskortet tar upp om man bara kollar på bilderna.

Detta är en ganska viktig information, särskilt om man har ett mATX-moderkort och vill köra SLI/Crossfire.

Mean Machine
Gäst
Mean Machine

Det är så vackert att man nästan önskar att man vore kvar på MSI. Nästan. 😀

Fredrik
Medlem
Fredrik

I vilken butik lyckades ni hitta detta pris? 😮

Gigabyte Geforce GTX 780 Ti OC 3GB
Cirkapris vid publiceringsdatum: 2 790 kronor

Mikael Linnér
Medlem

”Nu tar vi en titt på hur de olika deltagarna hanterar en ytterligare överklockning och hur frekvensökningen skalar i spelsessioner.”

Har jag missat nåt eller var är mätningarna från spelsessionerna med de överklockade korten? Ser inga grafer på spel på sida 37.

Tripptrapptrull
Gäst
Tripptrapptrull

Kanske en skitanmärkning men i beskrivning av spelet Sleeping dogs beskrivs spelet som att ”Kombinera Aliens och Predator genren så har man en science fiction-titel när den är som allra bäst?”
Beskrivningen kanske inte riktigt stämmer, eller?

Alltid kul att läsa dessa överambitiösa grafiktester. Tyvär kommer jag nog aldrig att lägga upp till 3 000 kronor och mer på ett grafikkort. Jag brukar se vad man får för cirka 2 000 och nöja mig med det. Men kul läsning är det i alla fall, och så kan man ju drömma lite…. om 4k och och ultra inställningar med mera

McKinley
Medlem
McKinley

Jag ska inte vara den som är den men efter mina studier i Mexiko när jag återvänder till USA, skall jag fan i mig köpa ett MSI GeForce GTX 780 Ti Gaming.
Kostar tusenlappen mindre här i staterna 🙂

Hatten av till NHW för årets första och bästa jämförelse.

skrivbord
Medlem
skrivbord

Har ni någon info om när msi radeon 290 gaming kan tänkas dyka upp i butik? Den kylaren verkar ju riktigt trevlig 🙂

Henry de Kruijf
Medlem

Mycket bra recension 🙂

Nils Axelsson
Gäst
Nils Axelsson

Kollade igenom speltesterna och ni verkar ha lagt Crysis 3 testresultaten både under Crysis 3 och även under Hitman: Absolution. Åtminstone säger bilderna det, och resultaten är exakt samma 😛

Jesperdd
Gäst
Jesperdd

”Battlefield 4 är tyngre optimerat för AMD:s grafikarmada, och det märks tydligt i testet. R9 290X från Asus toppar listan i både 1 920 x 1 080 och i 2 560 x 1 440,”

är jag blind eller är det inte 780 som toppar båda listorna? :S

Bokalle
Gäst
Bokalle

Det står ”Speltest: Skyrim (DX9)” i menyn, men i testerna står det (DX11)?

Bosse2
Gäst
Bosse2

Varför har ni inte med vilken temperatur ni har i rummet i era tester?

deki
Gäst
deki

Var tog tävlingen vägen då >

SisU303
Medlem
SisU303

Hej,

Jag uppskattar verkligen era guider, när kommer det en uppdatering på grafikkortsmarknaden?

MVH

SisU

dmarte
Gäst
dmarte

Jag undrar hur det funkar när man kör med dubbla grafikkort (SLI för min del)? kan man kanske förvänta sig en 50% ökning av fps för att få någon sorts jämförelse av ett set dubbla gamla kort vs ett ensamt nytt kort?

Med detta så är min kommentar till era guider: jättebra att läsa och intressant! Skulle även vilja se jämförelser med några dubbla uppsättningar för att se FPS skillnaden.

TF
Gäst
TF

Saknar Amd R9 390 samt 390x och fury?? ser ut som ni favoriserar Nvidia?