Slutsats

Slutsats

När vi väl ska knyta samman vår upplevelse med HTC Vive blir slutsatsen en kluven sådan. Å ena sidan är modern VR en fantastisk upplevelse, och någonting vi rekommenderar att alla bör pröva om de får chansen – inlevelsen och närvarokänslan som går att åstadkomma är någonting som helt enkelt bör upplevas. Men å andra sidan är vi fortfarande en bit ifrån att kunna säga att VR-lösningar som HTC Vive är tillräckligt finslipade för hemmabruk för en bredare massa, eller för den delen ens för PC-entusiaster.HTC_Vive_banner

Medan både respons och grafik i vårt tycke är bra nog för en häftig spelupplevelse så finns det fortfarande mycket arbete kvar att göra på plattformen. En av de just nu största luckorna är spelutbudet – merparten av de VR-spel som finns att tillgå på Steam är antingen uttryckligen kvar i betastadiet, eller så pass avskalade att de påminner mer om teknikdemo än om fullständiga spel.

Fortfarande inte redo för varje gamers hem

Den begränsade rörelseytan innebär att det är svårt att bygga ett fullstort spel kring rörelsekontrollerna med en bra närvarokänsla. Arkadlikande spel, såsom Space Pirate Trainer eller Hover Junkers, fungerar bra för kortare spelsessioner och eller partyspel, men regelrätta AAA-titlar lyser med sin frånvaro och förväntas fortsätta göra det en tid framöver.

Det behöver inte innebära att plattformen i sig är bristande, men det gör det svårt att med handen på hjärtat rekommendera en VR-lösning som HTC Vive när den i skrivande stund kostar närmare 9 500 kronor i Svenska butiker. Räkna sedan med uppåt dubbla den siffran om du inte redan har en tillhörande dator som möter systemkraven.

Har du gott om pengar och vill vara tidigt ute med den här typen av ny teknik kan du mycket väl få ut mycket glädje av HTC Vive, och Valves VR-plattform kommer bli intressant att följa framöver. Men för de allra flesta är vår rekommendation i slutändan att vänta på ett växande spelutbud, och kanske även helst på andra eller tredje generationens VR-headset som förhoppningsvis kan medföra ett smidigare, mer hemmavänligt format.

HTC Vive
7.5 Expertomdöme
0 Läsaromdöme (0 röster)
Upplösning2 160 x 1 200
PlattformSteamVR
Fördelar
+ Häftig inlevelse
+ Bra kontrollrespons
+ Inbyggd kamera
Nackdelar
- Tunt spelutbud
- Dyrt
- Snubbelrisk
Bra att veta
Ansiktet blir snabbt varmt och svettigt under användning.
Bildkvalitet7.5
Komfort7.5
Mjukvara8
Pris
Lämna/Läs läsaromdöme
Vad läsare tycker... Logga in för att lämna omdöme
Sortera:

Bli först att lämna ett omdöme.

User Avatar
Verifierad
{{{ review.rating_title }}}
{{{review.rating_comment | nl2br}}}

Visa mer
{{ pageNumber+1 }}

Ett andra utlåtande

Den här testartikeln har byggt på en blandning av objektiv analys och subjektiva upplevelser med HTC Vive och modern VR, och i slutändan är det just upplevelsen som är mest talande för virtuell verklighet. Därför vill vi också väva in vad andra än undertecknad har upplevt och haft för tankar om VR, dels som ett marknadsfenomen och dels som en den spelupplevelse vi haft på plats på kontoret under sommaren.


”Som helhet tycker jag att VR är ett roligt concept, om än något gimmickartat. HTC Vive gör ett bra intryck med en lyxig presentation och utrustningen känns verkligen gedigen. Headsetet känns bekvämt och kan justeras någorlunda efter behov. Dock känner min nacke att den extra tyngden gör sig påmind vid längre sessioner, speciellt om man sitter ner vid användandet.

Jag har testat allehanda märkliga kontrolldon sedan NES-tiden och uppskattar verkligen anpassade kontroller för deras användningsområden. Dock är det något som inte känns helt klockrent när jag använder mig av HTC Vives kontroller, vilket stör min helhetsupplevelse.

Virtual Reality är enligt många det nya svarta men befinner sig fortfarande i sin linda. Allt mer innehåll anpassas till VR-formatet, oavsett om det är interaktiva produktkataloger, husvisningar men kanske framför allt: spel. Just spelen som finns tillgängliga idag, känns mest som teknikdemos och är inget som lockar mig till mer än 20-30 minuters sessioner åt gången. Bitvis är upplevelsen magisk och man förlorar sig in i den virtuella verkligheten, men jag är inte riktigt där ännu: att jag hellre spelar i VR än på min vanliga skärm i TV-soffan.”

– Johan Laursen, Key Account Manager


”VR är coolt och HTC Vive är ett av de mest imponerande exemplen på vad VR kan göra i dag. Faktumet att användare kan gå runt och uppleva VR i ett helt rum gör upplevelsen både häftigare och roligare. I slutänden har dock VR ett stort problem. Problemet har inget med upplösning, sladdar, vikt eller något annat tekniskt att göra. Det har med innehåll att göra. Även om VR är imponerande ur ett tekniskt och teoretiskt perspektiv finns det fortfarande inte särskilt mycket innehåll som får tekniken att vara så intressant som den kanske skulle kunna vara. Innehållsskapar famlar fortfarande i VR-mörkret och det beskyller jag dem inte för. Ingen vet riktigt vad VR är bra på, vad det kan användas för eller var tekniken är på väg. Bristande innehåll är därför HTC Vives största problem.”

– Joel Oscarsson, Chefredaktör Surfa.se


När jag testade Oculus Rift första gången 2012 var det helt ärligt något av en besvikelse. Upplösningen var på tok för dålig för att ge någon bra inlevelsekänsla och VR-tekniken var fortfarande ett rent showcase utan direkt egen interaktion.

HTC Vive ano 2016 är verkligen en helt annan grej. Jag har fått riktiga ”aha”-upplevelser med Vive och inte minst handkontrollerna gör VR så mycket bättre än tidigare lösningarna jag testat. Med det sagt är det ironiskt nog fortfarande upplösningen som är en av VR-teknikens största problem, åtminstone rent tekniskt. Det behövs mer kraft för att kunna driva fler pixlar men stundtals kan jag ändå sugas in i VR-världen och glömma att det finns ett synligt rutnät framför ögonen. Samtidigt har jag vid flera tillfällen upplevt illamående och en nästan utomkroppslig känsla, ingen trevlig sådan, efter att jag testat olika VR-spel och applikationer.

Även om Vive ger en häftiga upplevelse och är något jag njuter av att se vänner och bekanta testa är det fortfarande för tidigt för mig som avdankad gamer att hoppa på VR-tåget. Fler pixlar, bättre spel och en tydligare bild vad jag egentligen ska göra med mitt VR-headset efter de första månaderna är vad jag väntar på.

– Anton Karmehed, Chefredaktör Nordichardware

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
AndreasRobert Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Robert
Gäst

Bra sammanfattade artikel men inte ett enda om att det finns många bra bil- spel/simulatorer som har fullt stöd för HTC Vive, ex iRacing, Project Cars och Dirt. Där gör sig VR riktigt bra och det borde uppmärksammas!

Medlem
Johan Fredriksson

Den begränsade rörelseytan har ingenting med Vive att göra och borde således inte användas som ett argument mot Vive. Det är en begränsning av det fysiska rummet man befinner sig i som sätter stopp. Visst, självklart har Vive en begränsning i vilken storlek på area som fyrarna tillåter, men det är nog ändå inte så många som har rum dedikerade och stora nog för att till fullo utnyttja hela den area som Vive tillåter eller större, som ”Den begränsade rörelseytan” verkar avse.. Längsta avståndet mellaqn fyrarna är 5 meter vilket innebär en area på närmare 12kvm eller 3,5×3,5m. Detta borde… Läs hela »

Andreas
Gäst
Andreas

Det går att styra ljudet till både datorns högtalare och till headsetet samtidigt. Väldigt enkel inställning i menyerna vilket gör att jag ifrågasätter recensentens kompetens genomgående för hela recensionen.