Mantle-versionen av Battlefield 4 har blivit försenad och väntas dyka upp någon gång under januari månad. Under CES2014 passade vi på att testa den kommande uppdateringen av BF4 på en MSI GX70 laptop med R9 M290X grafikkort och en imponerande upplösning på 5 760 x 1 080 pixlar.

Som en ersättning till DirectX har AMD utlovat prestandaförbättringar på 45 procent med vissa kretsar och användningsscenario. Då har det handlat om den integrerade grafikkretsen i kommande APU-processorn Kaveri och det är oklart vilka prestandaförbättringar vi kommer få se i just Battlefield 4 med olika grafikkretsar. AMD ville heller inte prata eller visa några prestandaskillnader mellan den traditionella DirectX-versionen av BF4 med den kommande Mantle-versionen. Under en kort testsession kunde vi dock konstatera att den rejält utrustade MSI-laptopen var kapabel att driva Mantle-versionen av BF4 vid runt 30 fps med 5 760 x 1 080 pixlars upplösning och grafikinställningarna inställda på high.

Tyvärr lyckades vi även krascha systemet två gånger på tio minuter vilket kan vara en av anledningarna till att AMD och Dice hållt på den skarpa versionen av Mantle-uppdateringen. De senaste uppgifterna vi hört talar fortfarande om en sjösättning under januari månad och vi kommer givetvis återkomma med mer information när den når vi får möjlighet att testa den skarpa versionen av BF4 med Mantle.

Relaterade artiklar:


Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments