Microsoft har bekräftat att prislapparna för framtida spel från företagets spelstudios kommer att bära högre prislappar än vi är vana att se idag.

I ett uttalande till hemsidan IGN har Microsoft nu bekräftat att man kommer följa andra spelpublicister och höja prislappen för framtida spel. Från och med nästa år kommer de speltitlar från Microsoft-ägda spelstudios att bli aningen dyrare.

En talesperson för Microsoft säger till IGN att prishöjningen reflekterar innehållet. skalan och de tekniska utmaningarna som kommer med att utveckla framtidens speltitlar. Phil Spencer har tidigare nämnt att företaget kommer att behöva höja priserna för särskilda saker i framtiden. Först ut blir då individuella speltitlar. Däremot väntar man med prishöjningen till efter julhandeln och nyår.

Under 2023 har Microsoft en rad stora speltitlar med högt intresse som ska lanseras. Bland dessa hittar vi bland annat Redfall, Starfield och Forza Motorsport. Dessa AAA-titlar förväntas nu bära en prislapp på 70 dollar istället för de 60 dollar vi blivit vana vid genom åren.

Teknikjätten ansluter sig alltså till andra publicister som Ubisoft, Take-Two, Square Enix och Sony som även de har höjt priserna för sina speltitlar. Något som ser ut att bli det nya normala för spelpublicister ju längre tid som går.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid