Tillbehör: Thrustmaster T3PA-PRO

Thrustmasters pedaler från högsta hyllan, T3PA-PRO, som är tänkta för den som vill komma så nära riktiga pedaler som möjligt.

Design och funktioner

T3PA-1Dessvärre levererades pedalerna i brunkartong, så det var inget att visa upp i recensionen. Men såhär ser pedalerna och komponenterna ut i sin plastförpackning.

T3PA-2

Uppackade ser man snabbt vilken enorm byggkvalitet och superbt materialval som använts. Nästan allt är i aluminium och sedan täckt med riktig aluminiumplåt för finishens skull.

T3PA-4

Själva ”pedalerna” är på T3PA i solitt aluminium.

T3PA-6

Pedalerna funkar med hjälp av kraftiga fjädrar förankrade i en metallplatta. Fjädern är väl insmord med fett. Troligtvis för att förhindra gnissel och ljud.

T3PA-7

Undersidan är väl tilltagen med solid metall och aluminium.

Ombyggnad

Paradnumret med T3PA-PRO är att man kan invertera pedalerna så de sitter som i en riktig bil. Nedan följer en bildsekvens som demonstrerar detta.

Såhär ser skönheten ut monterad, superb kvalitet och vilket intryck!

Däremot fanns vissa svårigheter vid montering på grund av lite bristande instruktioner och småskruvar som skulle skruvas fast på svårtillgängliga ställen. Men efter en stund gick det bra. För andra som skall montera ihop denna produkt, rekommenderas bra verktyg istället för de medföljande.

T3PA-14

En sista närbild sammanfattar resultatet.

I likhet med lillebror T3PA så går det även här att justera pedalerna och sätta på en liten gummikon som ger bromspedalen eller kopplingen ett kortare läge.

OBS följande bilder är från T3PA, men funktionen är densamma.

Test

Den massiva och tunga konstruktionen, stabiliteten, möjligheten till inverterade pedaler, bra mellanrum mellan dessa och bra fjädrar gör T3PA-PRO till en vinnare. Utan att titta på fötterna, kan man få inbillningen att fötterna befinner sig i en riktig bil. Tillsammans med en ordentlig spelstol blir upplevelsen total.

Att det sedan går att justera pedaler, bromsmotstånd och lägesorientering av pedalerna gör att produkten nog passar allas fötter och behov.

Här finns inga nackdelar att nämna kring funktionen. Det är verkligen vad man förväntar sig av en ”top of the line”-produkt som skall simulera verkligheten.

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
JonasRobert Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Robert
Gäst

Roligt med uppmärksamhet kring simracing och dess spel och hårdvara, verkligen välskrivna artiklar! Kör själv iRacing 🙂

Jonas
Gäst
Jonas

”Till pedalerna medföljer en liten gummispik som man kan montera bakom pedalen för att begränsa hur långt man måste trycka pedalen. Detta kan vara användbart om man vill “simulera” en hård och kort hydraulisk bromspedal[…]”

Skulle nog säga att gummikonan är mer än en rolig grej, kapade 2-3 tiondelar runt Laguna Seca i RaceRoom med en Corvette med en gång när jag testade första gången.

Medlem
Olle P

Jag upplever detta som en gedigen undersökning för de redan frälsta.
För den som lägger 100kr på ett äldre racingspel och vill köpa en ratt för att se om racing är en trevlig syssla känns det magstarkt att lägga 2000kr på en ratt. Dyrt ”prova på”!
Jag saknar kategorin ”Bäst runt 500kr”.

För övrigt har jag även upplevt kompatibilitetsproblem när den simulator man vill köra inte vill kännas vid att ratten alls existerar.